V letošním roce (2001) si připomínáme 50. výročí od zahájení prací na elektrifikaci tratě z České Třebové do Prahy. Práce zahájeny již v březnu 1951, ale vzhledem k tomu, že dodavatelské firmy nedodržovaly smluvené termíny, projel první vlak z Prahy do České Třebové až 7. listopadu 1957. Stavbu vrchního vedení prováděly Elektrorozvodné závody Praha ve spolupráci s ČKD Praha. Protože jejich práce vázla, rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 1954 o vzniku specializované složky - Elektrizace železnic. První výkon depa Česká Třebová v elektrické trakci provedl strojvedoucí pan Karel Vaňous dne 11. února 1958 na stroji řady E 499.040 ze stanice Zámrsk do Dlouhé Třebové. Do České Třebové nedojel, protože stanice ještě nebyla dostatečně zatrolejována. Začátkem dubna 1958 bylo nasazeno do nákladní dopravy již 8 elektrických lokomotiv. Ty se rychle prosadily zejména pro rychlé obraty ve vratných stanicích, kde odpadlo namáhavé zbrojení. A tak již 1. ledna 1959 má depo Č. Třebová k dispozici již 17 elektrických lokomotiv.
V dnešní době má Depo kolejových vozidel Česká Třebová ve stavu celkem 125 elektrických lokomotiv, bez kterých si dnes umí přestavit dopravu na železnici jen málokdo. Na úseku ze Třebové do Prahy se můžete setkat také s lokomotivami z dep Praha, Brno, Ostrava a dokonce i Bratislava. Pro fandy můžeme uvést, že provozní jednotka DKV Praha Masarykovo byla k 30.9.2000 bez náhrady zrušena. Jaké bude využití prostor zůstává otázkou; proslýchá se cosi od Národním železničním muzeu, ale také o Vietnamské tržnici… Nyní si můžete prohlédnout několik fotografií, které připomenou provoz na tomto vozebním rameni.
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|