Kliknutím sem
otevřete mapu úseku Rokytňany - Dobrovice s vyznačením míst odkud jsou
přiložené fotografie.
Mapa se otevře v novém okně, neb má nestandardní rozměr.
Mapa©KČT Praha.
Při stavbě trati Nymburk – Mladá Boleslav si radní obce Dobrovice nepřáli, aby se dráha ku jejich městečku přiblížila. Kníže Hugo Thurn Taxis však poskytl svoje pozemky, ale nádraží vyrostlo cca 3 km od obce. K 29.10.1870 byl na tomto úseku zahájen provoz. Také byl napojen vlečkou dobrovický cukrovar (založen 1831). Provoz na vlečce obstarávaly koně. A roku 1878 byla rekonstruována na parostrojní provoz. Do děje však vstupují České obchodní dráhy (BCB) svou tratí Kopidlno – Bakov nad Jizerou. Při tom se knížeti Thurn Taxisovi naskytla příležitost napojit Dobrovici na tuto trať. První komise se sešla 15.8.1882 a dne 26.srpna 1883 byla zahájena doprava. Trať vycházela z nádraží Dětenice a po cca 4 km následovala odbočka Rokytňany, odkud se dráha vydala směrem na Ujkovice (dříve Hejkovice), Žerčice, Semčice a Taxis Dobrovice (od roku 1924 pak Dobrovice – město). Doprava na trati byla pouze nákladní. Až nátlakem obcí, údajně v roce 1903, byla zřízena i doprava osobní. Z Ujkovic byla vybudována vlečková kolej do pískovny.
Trať nikdy nebyla provozně propojena s dráhou do Mladé Boleslavi. Vždy to bylo možné pouze vlečkou přes cukrovar. Kromě krátkého období v roce 1945 nebyla na tomto úseku provozována pravidelná ani osobní doprava. Paradoxem je, že k propojení tratí došlo až po jejím zrušení, kdy objízdnou trasu do své základny postavilo Železniční vojsko.
Osobní doprava byla po většinu doby zanedbatelná
zde je jízdní řád platný od 3.12.1945
Zvyšování dopravy v roce 1925 si vyžádalo zesílení tratě. Dne 3.11.1927 po trati projel zkušebně motorový vůz M120.001. V 30. letech minulého století zaznamenal provoz velký odliv cestujících. Krátce byla oživena doprava v roce 1938, kdy sem byl evakuován personál a staniční úřad Horní Růžodol – Jánův Dvůr. V letech 1951 až 58 jezdily na trati řepné vlaky. Od 60. let ubývá nákladní dopravy ve prospěch automobilů. Nastává útlum i v osobní dopravě. Od GVD 1965/66 je veden pouze jeden pár osobních vlaků v parní trakci. Od května 1970 je zastavena osobní doprava. Nákladní doprava byla také slabá. Proto byl ke dni 31.12.1973 zastaven provoz úplně. Poslední vlak odvezla lokomotiva 433.043.
V
GVD 1964/65 byly v provozu ještě dva páry vlaků.
Jak je vidět z ukázky JŘ,
jízdní doby byly už naprosto nevyhovující požadavkům.
V roce 1974 dostaly trať jako vlečku Uhelné sklady n.p. Semčice. Úsek Rokytňany - Semčice nebyl používán. Za Ujkovicemi byla trať přerušena těžební jámou na písek. V roce 1983 se do nádraží Dobrovice-město nastěhovalo železniční vojsko, které potom trať udržovalo. Úsek koleje ze Semčic do Žerčic byl využíván firmou Škoda Mladá Boleslav pro odstavování prázdných patrových vozů na automobily. Poslední obnovou byla renovace železničního přejezdu za obcí Žerčice v roce 1992. Železniční vojsko bylo v roce 1993 zrušeno a v roce 2002 skončila přeprava uhlí do Semčic. Automobilka o odstavné koleje zájem nejevila. Proto bylo ve druhé polovině roku 2003 přistoupeno k vytrhání tratě od Semčic k Ujkovicím. Dál k Rokytňanům už nejsou mnoho let. Dnes naleznete koleje již jen na úseku Dobrovice - Semčice (ale i tam končí ještě před nádražím) a dále na několika přejezdech…
text O. Čížek
Pramen: publikace Místní dráha Dětenice – Dobrovice – město. Nakladatelství ing. Radek Sedláček a terénní průzkum v letech 1999 a 2004
Úderná průzkumná skupina ve složení webmaster&jednatel provedla v neděli 11.4.2004 expedici po zbytcích tratě. Zde umístěné fotky jsou z této výpravy, několik také z naší předešlé návštěvy 2. května 1999. Poslední dvě fotky z Dobrovic jsou pořízeny dne 8.5.2004. O tom, co se dnes dá nalézt se dočtete dále u náhledů fotografií.
Kliknutím sem
otevřete mapu úseku Rokytňany - Dobrovice s vyznačením míst odkud jsou
přiložené fotografie.
Mapa se otevře v novém okně, neb má nestandardní rozměr.
Mapa©KČT Praha.
webmaster při průzkumu trati - bývalé návěstidlo u Rokytňan
Při cestě po zrušené trati jsme narazili i na stopy dávné
tragédie - vykolejení parního vlaku u Ujkovic :-)))
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|