Nedostavěná tramvajová trať Hrabová - Nová Bělá

Hlavní stránka > Drážní archeologie > Hrabová - Nová Bělá

 

Fotogalerie k článku je zde.
Popisy jednotlivých fotografií jsou ve fotogaleríi dole pod náhledy fotek.
 

Přibližné umístění nedostavěné trati:

Železnice byla důležitá zejména z důvodu, že lidé z Podbeskydských oblastí se potřebovali dopravit do Vítkovických železáren a dolů. Původní trať měla být úzkokolejná v trase z Mariánských Hor přes Vítkovice, Zábřeh, Starou Bělou, Proskovice, Starou Ves, Brušperk, Fryčovice, Hukvaldy, Kozlovice až do Frenštátu pod Radhoštěm v celkové délce 42 km. V následujících desetiletích se trasa tratě neustále měnila, měnili se investoři i názory na potřebnost této železnice. Časem se trasa a délka mnohokrát měnila, nakonec měla procházet Hrabovou a končit v Brušperku.

Ve výstavbě tratě se pak pokračovalo až po Druhé světové válce. Nově byla vyprojektována trať přes Novou Bělou, Krmelín, Brušperk až do Frenštátu pod Radhoštěm. Na této trase se otevřela konečná tramvají v Hrabové Ščučí. V tehdejších plánech se dokonce vyskytla varianta, že ze Ščučí se postaví tramvajová odbočka do tehdy budované Nové Hutě Klementa Gottwalda. Rok 1954 byl pro trať konečný. Konkrétním důvodem byla připravovaná výstavba dolu Paskov a neujasněnost budoucí investiční činnosti v tomto prostoru. Dalším důvodem byla levná nafta a přechod na autobusovou dopravu. Následně v roce 1970 z důvodů rekonstrukce Místecké ulice byla zrušena tramvajová doprava na konečnou Hrabová Ščučí.

V současnosti je původní trať na Ščučí přebudována na pěší zónu. Celá trať je dnešní ulice Domovská. Na této ulici je spousta nových vil. I tady jsou zachovalé zbytky sloupů. Naše putování začneme od konce Domovské ulice (křižovatka ulic Domovská a Ve Stromoví) směrem do Brušperku. Tady už tramvaje nejezdily, točna Ščučí byla zhruba u ulice Na konečné. I přesto koleje i troleje vedly až k dnešní Místecké ulici. U ní je na trati zával. Za Místeckou ulicí těleso pokračuje hlubokým zářezem, který byl zatopený. Postupně těleso pomalu stoupá. Chvíli vede v rovině s terénem, poté po vysokém náspu až do Nové Bělé. V Nové Bělé násep končí na zahrádkách domů. Na ulici Mitrovické jsou zachovány patky mostu, který nikdy nebyl dokončen. Za tímto mostem měla být zastávka. U tohoto mostu naše putování končí a úsek tratě dál na Brušperk nikdy nebyl ani stavebně zahájen.

Fotogalerie k článku je zde.
Popisy jednotlivých fotografií jsou ve fotogaleríi dole pod náhledy fotek.
 

R. Bederka, leden 2015

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Předseda spolku: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Jednatel a webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 344 485
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku