Viz též Úzkokolejka dolu Orlice Litice nad Orlicí
Letecký pohled na areál závodu, mosty přes Orlici, rampu na stanici i
budovu nádraží
Plánek drážky - stav 2009 © M. Stupka
"Dnešní železniční stanice Litice nad Orlicí, ležící na trati Týniště
nad Orlicí-Letohrad, vyniká jistou zajímavostí, že za svůj vznik vlastně
vděčí těžbě kamene v oblasti řeky Divoké Orlice mezi vrchy Chlum a Kletná.
Pro tento účel musela být trať v tomto úseku značně přizpůsobena zdejšímu
hornatému terénu (budování tunelu, mohutných zářezů ad.). Zpočátku však
Litice jako stanice neexistovaly. Byla zde pouze jednoduchá vlečková
kolej, na kterou navazovala rampa s násypkami. Doprava z lomu byla řešena
úzkokolejnou dráhou. Časem se však těžba rozrostla a bylo rozhodnuto o
přestavbě vlečky na nádraží a tím také rozdělit poměrně dlouhý traťový
úsek mezi železničními stanicemi Potštejn a Žamberk. S postupnou
modernizací a přechodu na levnější výrobu a provoz v 50.letech došlo k
nahrazení drážky pásovým dopravníkem s násypkami a vlastní kolejovou
váhou. Součástí modernizace byla i stavba vlastní panelárny Prefa, do
které byla dopravována většina materiálu přímo z lomu. Též panelárna měla
nutkavou potřebu dopravovat hotové výrobky po železnici, což bylo vyřešeno
výstavbou nové úzkokolejné dráhy o rozchodu 710mm, která měla sloužit k
dopravě hotových panelů ze závodu přímo až do železniční stanice. Ve
stanici byla nově vybudována rampa s dvěma portálovými jeřáby, které
překládaly panely do železničních vozů. V provozu zde byly původně dvě
lokomotivy řady BN30R inventárních čísel 40035/1960, která byla později
předaná do skanzenu Solvayovy lomy a 40158/1961, která zde je dodnes. Pro
přepravu panelů slouží malé dvounápravové podvalníky spojené traverzou.
Provoz zde byl celkem slušný do roku 2009. Po několika problémech s
dopravcem ČD Cargo, kvůli značnému opotřebením panelů při přepravě,
dochází k útlumu přepravy panelů po železnici. Též přeprava štěrku je
ukončena, kvůli jeho nevhodnosti na tratě SŽDC. Drážka však je v provozu i
nadále poněvadž plocha kolejí pod jeřábem je vyasfaltovaná a je tedy možno
zde překládat prefabrikáty i do nákladních automobilů.
text: Marek Stupka 2012
Drážka do stanice zlikvidována v roce 2014 - foto na konci stránky
Foto - první tři fotky OČ 2003, další M. Stupka 2009
Rampa ve stanici
Kabina úzkokolejné lokomotivy odložená na rampě
Vůz odstavený na rampě
Souprava na mostě ze závodu
Závaží výhybky
Pohled na soupravu na mostě
Oblouk z rampy k závodu
Konec koleje na rampě
Normálně rozchodné vozy připravené k nakládce
Další fotografie jsou z 9.1.2011 - foto ing. Jiří Neumann
Fotografie již bez mostu úzkokolejky (22.11.2014)
Úzké koleje složené ve stanici
Dopravník ve stanici a za ním už neexistuje most úzkokolejky
Celkový pohled na stanici s násypkami, ale bez rampy pro úzkokolejku
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|