úzkokolejka ŽPSV Litice nad Orlicí

Hlavní stránka > Drážní archeologie > Litice nad Orlicí

Viz též Úzkokolejka dolu Orlice Litice nad Orlicí

Aktualizace 1/2015 - drážka do stanice je zrušena, foto z 22.11.2014 na konci stránky



Letecký pohled na areál závodu, mosty přes Orlici, rampu na stanici i budovu nádraží


Plánek drážky - stav 2009 © M. Stupka

"Dnešní železniční stanice Litice nad Orlicí, ležící na trati Týniště nad Orlicí-Letohrad, vyniká jistou zajímavostí, že za svůj vznik vlastně vděčí těžbě kamene v oblasti řeky Divoké Orlice mezi vrchy Chlum a Kletná. Pro tento účel musela být trať v tomto úseku značně přizpůsobena zdejšímu hornatému terénu (budování tunelu, mohutných zářezů ad.).  Zpočátku však Litice jako stanice neexistovaly. Byla zde pouze jednoduchá vlečková kolej, na kterou navazovala rampa s násypkami. Doprava z lomu byla řešena úzkokolejnou dráhou. Časem se však těžba rozrostla a bylo rozhodnuto o přestavbě vlečky na nádraží a tím také rozdělit poměrně dlouhý traťový úsek mezi železničními stanicemi Potštejn a Žamberk. S postupnou modernizací a přechodu na levnější výrobu a provoz v 50.letech došlo k nahrazení drážky pásovým dopravníkem s násypkami a vlastní kolejovou váhou. Součástí modernizace byla i stavba vlastní panelárny Prefa, do které byla dopravována většina materiálu přímo z lomu. Též panelárna měla nutkavou potřebu dopravovat hotové výrobky po železnici, což bylo vyřešeno výstavbou nové úzkokolejné dráhy o rozchodu 710mm, která měla sloužit k dopravě hotových panelů ze závodu přímo až do železniční stanice. Ve stanici byla nově vybudována rampa s dvěma portálovými jeřáby, které překládaly panely do železničních vozů. V provozu zde byly původně dvě lokomotivy řady BN30R inventárních čísel 40035/1960, která byla později předaná do skanzenu Solvayovy lomy  a 40158/1961, která zde je dodnes. Pro přepravu panelů slouží malé dvounápravové podvalníky spojené traverzou. Provoz zde byl celkem slušný do roku 2009. Po několika problémech s dopravcem ČD Cargo, kvůli značnému opotřebením panelů při přepravě, dochází k útlumu přepravy panelů po železnici. Též přeprava štěrku je ukončena, kvůli jeho nevhodnosti na tratě SŽDC. Drážka však je v provozu i nadále poněvadž plocha kolejí pod jeřábem je vyasfaltovaná a je tedy možno zde překládat prefabrikáty i do nákladních automobilů.
text: Marek Stupka 2012

Drážka do stanice zlikvidována v roce 2014 - foto na konci stránky

Foto - první tři fotky OČ 2003, další M. Stupka 2009


Rampa ve stanici


Kabina úzkokolejné lokomotivy odložená na rampě


Vůz odstavený na rampě


Souprava na mostě ze závodu


Závaží výhybky


Pohled na soupravu na mostě


Oblouk z rampy k závodu


Konec koleje na rampě


Normálně rozchodné vozy připravené k nakládce

Další fotografie jsou z 9.1.2011 - foto ing. Jiří Neumann

Z likvidace drážky:
 


Fotografie již bez mostu úzkokolejky (22.11.2014)


Úzké koleje složené ve stanici


Dopravník ve stanici a za ním už neexistuje most úzkokolejky


Celkový pohled na stanici s násypkami, ale bez rampy pro úzkokolejku

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku