Královec - Lubawka, Královec - Žacléř

Hlavní stránka > Drážní archeologie > Lubawka a okolí

Dnešní trať ČD 043 Trutnov - Žacléř využívá v úseku Poříčí - Královec dříve velice důležitou mezinárodní trať směřující dnes do Polska, ale vystavěnou pro spojení Rakouska s Pruskem. Do Královce směrem od Trutnova byl provoz zahájen již 1. srpna 1868 a v příštím roce, přesněji 29.12.1869 byl zahájen provoz i na úseku přes hranice. 5. října roku 1882 byl potom zahájen provoz na odbočné trati do Žacléře. Kromě (především nákladní) tranzitní dopravy byla hlavní úlohou dráhy doprava kvalitního uhlí z dolů okolo Žacléře. Z dopravny Lampertice mezi Královcem a Žacléřem vede dodnes vlečka k dolu Šverma.

Současný stav nelze nazvat jinak než úpadek. Osobní doprava byla do Polska zastavena již po druhé světové válce, avšak celkem slušná doprava nákladní trvala až do roku 2002, kdy byla zastavena také. Od jízdního řádu 2003/2004 byla potom výrazně omezena i doprava osobní do Žacléře, když byla redukována z šesti párů vlaků denně na pouhé čtyři, ovšem provozované pouze o víkendech. V pracovní dny nemůže dráha svou polohou mimo centra obcí a také jízdní dobou konkurovat autobusům. Ale ačkoliv je bývalá žst. Žacléř nyní tvořena pouze jedinou koncovou kolejí a provoz je takto omezen, stále to není tak špatné. Na polské straně to totiž vypadá mnohem hůř. Obrovská staniční budova žst. Lubawka kolem roku 1983 vyhořela a již víceméně nebyla obnovena. Osobní doprava je sem mnoho let zastavena (ačkoliv nádraží leží mnohem blíže města, než třeba v Žacléři). A tak před neuvěřitelně zpustlou budovou, kde jedinou ukázkou civilizace je cedulka "Celní úřad zrušen v roce 2002", leží obrovské zcela prázdné kolejiště. To bylo dokonce v letech 1921 až 1945 elektrifikováno střídavým systémem 15 kV 16 2/3 Hz. Ještě před několika lety  viditelné pozůstatky elektrifikace jsou dnes už pryč. Při bližším zkoumání se také dá zjistit, že naprostá většina výhybek má demontované přestavníky a jsou zajištěny v jedné poloze. Při naší návštěvě 28.11.2004 jsme po delší době ale nalezli i důkaz, že alespoň minimálně se zde jezdí. Na královeckém zhlaví totiž vede ještě jedna kusá kolej prudce vlevo nahoru a tam je dodnes funkční pila, kam zatím ještě PKP přistavují vagóny. Ale jinak je nádraží zcela pusté, včetně opuštěné topírny, stavědel či skladišť. O tom si uděláte sami názor dle přiložených fotek. Snad se nám zdá logičtější "český" přístup - vytrhat, prodat, zpeněžit... Alespoň polovina kolejí v Lubawce určitě neměla dopravní význam od druhé světové války...

Trať mezi oběmi hraničními žst. je stále sjízdná, naposled zde vlak projel 1.5.2004. Zvláštní parní vlak Trutnov - Kamienna Gora zde byl dokonce prvním vlakem osobní dopravy po 59 letech. O obnovení osobní dopravy se mluví už mnoho let, ale místo toho se naopak zastavila i ta nákladní. Další informace najdete například zde http://fotogr.kvalitne.cz/lubawka/ a zde  http://trainmania.wz.cz/trat043.html.

První část fotek ukazuje úpadek železniční stanice Žacléř:


Žacléř při zahájení provozu

V roce 1995 se v Žacléři
ještě běžně nakládalo

Jak dokazují nákladní vozy
na manipulační koleji za 810

Žacléř 2004

Další fotky z Královce a Lubawky jsou pořízeny v pošmourné neděli 28.11.2004©JR. Na posledním snímku Lubawka v roce 2001 ještě s pozůstatky elektrifikace a návěstidly.


Královec

Královec > Lubawka

Královec

Žacléř

Lubawka

Lubawka

Lubawka - kolejiště

Lubawka - zhlaví sever

Lubawka - vlečka

Lubawka > Královec

Lubawka - stavědlo jih

Lubawka 2001

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku