Zde otevřete jinou mapu v lepší kvalitě
Do Čáslavi zavítala železnice již v roce 1869. Po vydání
zákonu o lokálních drahách byla již 1.6.1879 udělena koncese pro trať Čáslav
– Závratec. Stavba tratě do Závratce (Třemošnice) byla doplněna ještě o krátkou
dráhu do Močovic. Její povolení bylo uděleno vyhláškou č. 102 říšského zákoníku
dne 30.7.1881. Výkon stavebních prací prováděla firma Schön a Wessely. Nejprve
byla trať vytrasována a následoval výkup pozemků. Do Močovic měla dráha délku
4,2 km a dne 4. prosince 1881 byla zahájena prozatímní nákladní doprava do
místního cukrovaru.
V návrhu bylo plánováno prodloužení této dráhy přes Štipoklasy do Zruče nad
Sázavou. Uvažovalo se také o prodloužení do Zásmuk. Koncesní listinou bylo
uloženo zakoupit 2 lokomotivy, 1 osobní, 2 nákladní a 6 plošinových vozů.
Informací o provozu dráhy do Močovic je velmi málo. Na trati byla zavedena
pouze pravidelná nákladní doprava. Podle nám dostupné literatury se jezdilo
až na dvůr cukrovaru. Osobní doprava nebyla nikdy pravidelně provozována.
Trať objevuje v jízdním řádu z roku 1899, ovšem bez osobní dopravy (zdroj
MK). V roce 1930 ukončil cukrovar v Močovicích svoji činnost. Doprava však
byla provozována dál. Jednalo se zejména o svoz cukrovky. Dochovala se informace,
že 5.10.1936 došlo v km 1,34 ke sražení cyklisty na přejezdu lokomotivou
422.039, která jela do Močovic s vlakem č. 4849. Z roku 1952 se dochovala
tato kusá zpráva : „Ve dnech 23. a 24. 5. 1952 se konaly oslavy 70 let provozu
na trati Čáslav – Třemošnice. V rámci těchto oslav byl vypraven zvláštní vlak
pro děti na trati Čáslav – Močovice a zpět.“ Koncem 50. let se stává námi
sledovaná trať vlečkou určenou výhradně pro nakládku řepy. O několik let později
(1963?) dochází k jejímu snesení a doprava je již navždy převedena na silnici.
Na lokálce jezdily parní lokomotivy řady 310.0 a 422.0.
Zajímavým dokumentem je dodatek
k předpisu ČSD D102/3č - údaje o vlečkách tratě Čáslav - Močovice. Předpis
je z roku 1947 a je zde poznámka "jen pravid. nákl. doprava" |
Dne 10.7.2004 úderná skupina JR + OČ podnikla průzkum zbytků dráhy. Do dnešních dnů se zachoval cca 1 km dlouhý úsek tratě z Čáslav – místní nádraží, který je využíván jako vlečka do firmy Kosmos. Tato vlečka však není provozována a v továrně se podle neodborného pohledu z venku asi mnoho nevyrábí. Za tovární zdí již není nic, co by připomínalo dráhu. Pouze před Močovicemi několik vzrostlých stromů a shluk křovisek připomíná původní trasu. Na nádraží je patrná železniční pláň. Staniční budova je přestavěna na obytný dům. Na dvoře bývalého cukrovaru jsme žádné koleje nenašli.
Prameny : 120 let Čáslav – Třemošnice, Martin Navrátil 2002
Čáslavské lokálky, J. Cempírek 1986
sestavil O. Čížek
staniční budova Močovice 10.7.2004, foto OČ
tudy pokračovala trať do Čáslavi, 10.7.2004, foto OČ
budovy bývalého cukrovaru v Močovicích (zrušen 1930)
vlečka firmy Kosmos Čáslav, údajně kolej vpravo je původní trať, 10.7.2004,
foto OČ
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|