Místní železniční trať údolím řeky Ostravice ze stanice Frýdlant nad Ostravicí do Bílé postavila a provozovala společnost Místní dráha Frýdlant - Bílá (FBD). Trať o délce 19,7 kilometrů byla v jejím majetku od zahájení provozu v srpnu 1908 do roku 1945, kdy byla trať zestátněna. V celé délce provozovaly ČSD potom trať ještě 20 let, přesně do 10. ledna 1965. Ten den byl ukončen provoz na úseku Ostravice - Bílá o délce 13,3 kilometru, protože nad Ostravicí začala růst sypaná hráz vodní nádrže Šance. Na opuštěné části trati zanikla zastávka Ostravice - Mazák, pod hladinou přehrady zmizely zastávky a nákladiště Řečica, Růžanec, Staré Hamry zastávka a železniční stanice Staré Hamry. Vysoko nad nádrží potom zůstala opuštěná koncová stanice Bílá (do ní ještě od počátku provozu až do roku 1947 vedla přes 7 km dlouhá lesní železnice o rozchodu 700 mm).
A co se dnes, po více než 40 letech dá najít? Stanice Ostravice se stala koncovou stanicí a postupně se její kolejiště změnilo do dnešní podoby, kdy již bývalé zhlaví do Bílé vypadá zcela jinak. Na rozdíl od dnešních přímých kusých kolejí pokračovala trať pravým obloukem na levý břeh řeky (na kterém zůstane až skoro do cíle). Dole pod hrází přehrady se nám podařilo najít ojedinělé pražce a jeden kamenný propustek v místech, kde je těleso využito jako cesta. Zatopený úsek je v ochranném pásmu přehrady a tak jsme neověřili, zda pláň žst. Staré Hamry je při nízkém stavu patrná pod vodou. Za nádrží je ale nad řekou těleso prakticky v celé délce patrné jako rovná rampa, místy použitá jako cesta. U soutoku řek Bílé a Černé trať pravým obloukem přechází k bývalému mostu přes říčku Bílou. Z něj se zachovala jen opěra na levém břehu. Na druhé straně padla opěra za oběť rozšiřování silnice. Za mostem se trať dodnes patrným zářezem vrátí k řece, tentokrát ale na pravý břeh. Souběžně se silnicí potom trasa dráhy dojde do obce Bílá k dodnes zachovalým budovám nádraží. Další info u fotek.
O uvedené trati je také zmínka a několik záběrů v jednom z pořadů cyklu
Zatopené osudy. Najdete jej zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/408235100191001-zatopene-osudy/?streamtype=RL2
Zajímavé fotky pozůstatků trati, silnic a mostků na dně přehradní nádrže Šance jsou ve fotoarchivu.
Na rozdíl od tratí, kde podnětem ke zrušení byl malý provoz, byla na dráze do Bílé situace úplně jiná. V posledním roce provozu bylo na trati zavedeno 14 párů vlaků a provoz byl celotýdenní a hlavně opravdu celodenní - z Frýdlantu odjížděl večer vlak ve 23.37 (křižoval ještě v Ostravici s vlakem z Bílé) a další z Frýdlantu jel v 0.55. Z Bílé odjížděl poslední vlak ve 23.25 a první ranní už ve 3.28. Celý jízdní řád najdete zde. |
Prameny: databáze tratí od Pavla Sekery, Hudcův dráhařský atlas, osobní průzkum 8/2005
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|