Reportáž psaná na Oboře

Hlavní stránka > Historie > Obora

Tento text a fotky vznikly kolem roku 1995, aktualizace stránky a nové fotky na konci stránky potom v červenci roku 2005.

Málokdo tuší, že jen několik kilometrů od Nymburka nalezněte místo, kde se tak trochu zastavil čas. Stojíme na nádražíčku v Křinci, které leží na hlavní trati z Nymburka do Jičína. Zde začíná místní dráha, kterou naleznete v jízdním řádu ČD pod číslem 062, vedoucí do Chlumce nad Cidlinou. Rozhlížíme se vlevo, vpravo, ale kudy vede lokálka směr Městec Králové a Chlumec, nenacházíme. Ta totiž odbočuje až ze širé trati směrem na Jičín.
Trať Křinec – Chlumec n. C. byla postavena na dvě etapy. První část zprovoznili 19. 2. 1882, kdy poprvé vyjel vlak z Křince do Městce Králové. Druhý úsek do Chlumce n. C. byl zprovozněn až 9. 5. 1901.
Zhruba po necelých dvaceti minutách chůze se zastavujeme před odbočnou výhybkou. Nebýt moderních výměnových návěstidel, je to tu jak v roce 1920. Malebný domeček stavědla, kam není zavedena voda, mechanická návěstidla, či nadzemní telefonní vedení dýchnou na člověka pravou romantikou. Za dvě hodiny naší návštěvy, bohužel, neprojel ani vlak. Proto si prohlížíme zabezpečovací zařízení, které pochází údajně z roku 1906 a mechanický pohon závor “Liberta”. Sloupy nadzemního vedení počítají každý na 50 izolátorů. Jsou však holé, bez drátů. Díky různým “sběračům” kovů zde byl položen kabel v první polovině devadesátých let.
Vlastní odbočka je po dopravní stránce podřízena železniční stanici Křinec. Zabezpečovací zařízení slouží jako stavědlový přístroj. Kromě výměnových pák tu nacházíme dvojitou závorníkovou páku a páky pro obsluhu návěstidel. Ačkoliv některé kladky jsou původní, na pákách poznáváme jasné stopy modernizace spojené v kombinaci se zařízením typu 5007 ČSD.
Pořizujeme si s kolegou několik fotografií a odcházíme zpět. Budete-li na svých toulkách v blízkosti Dymokur či Křince, neopomeňte si odbočku Obora prohlédnout. Vlak tu nezastavuje a autem se sem dá dojet jen velmi obtížně. Pěší výlet však tu trochu námahy odvděčí malebností místa.

Aktualizace 2005: po deseti letech jsme navštívili opět toto kouzelné místo. Pokrok zvolna přišel i sem - a to v podobě nocležny v "Unimo buňce" a chemického záchodu. I nadále je to neuvěřitelně romantické místo, kam se po silnici nedostanete. Budova i její okolí je pečlivě udržované. Přes veškerou romantiku se ale samozřejmě vkrádá otázka, kolik jsou asi náklady ČD na provoz odbočky v této podobě. Jen za posledních deset let byly určitě vyšší, než náklady na zbudování dálkového řízení.

První část fotek ukazuje stav kolem roku 1995:
fotky Oldřich Čížek a Luděk Tureček







A další tři záběry pocházejí z 20.7.2005:
fotky Jiří Reitmayer


Na vlaku z Chlumce nad Cidlinou do Křince jede 810.362


Kocour 742.171 jede z Křince směrem na Kopidlno


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Předseda spolku: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Jednatel a webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 344 485
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku