Text z roku 2003 aktualizován 12.6.2005, další aktualizace 26.6.2012
Žst.
Stéblová leží na trati ČD 031 Pardubice - Hradec Králové. Má tři dopravní a
jednu manipulační kolej, toho času zastavěnou správkovými vozy. Hlavním posláním
stanice je funkce výhybny - rozděluje mezistaniční úsek Rosice - Opatovice. Do stanice
v historii ústily
ale také hned tři vlečky. Za prvé je to dodnes exitující vlečka do panelárny dřívější firmy Prefa, na kterou se jezdí od půlky šedesátých let -
panelárny i vlečka je nyní v soukromých rukách,
dále pak vlečka na Gigant, používaná v letech 1956-1965 a nakonec nikdy
nezprovozněná dlouhá vlečka do skladů fy Explosia za obcí Hrádek, bez využití
zlikvidovaná v roce 2004.
Na mapě je červeně vyznačená zrušená vlečka na Gigant, modře vlečka do panelárny a žlutě vlečka do Explosie.
Stále funkční je jen vlečka do panelárny. Za socialismu byl provoz na vlečce velmi hustý a sloužily tam lokomotivy T334.0 a později T448.0. Od ČSD tam zajížděly "kremáky", později T444.0 a nakonec T466.0 a T466.2. Po roce 1989 se několikrát změnili majitelé a také se po nějakou dobu nejezdilo vůbec. V současné době je panelárna v majetku koncernu Holcim a vlečka se používá jen minimálně. Na jaře roku 2005 byla na vlečce provedena alespoň základní údržba a tak snad bude v provozu i nadále. V areálu panelárny se staví nové objekty, třeba se najde nové využití i pro vlečku. Vlečka odbočuje na hradeckém zhlaví žst. Stéblová s traťové koleje. Z této vlečky odbočovala dnes už několik desetiletí zrušená vlečka na Gigant. Zachovalý úsek od odbočení z vlečky do panelárny podél trati na Hradec Králové byl počátkem osmdesátých letech používán pro odstavení vyřazených parních lokomotiv. Posléze se na zbytku kolejí odstavovaly různé vyřazené vozy. V devadesátých letech byly vytrhány i poslední koleje a vyjmuta výhybka z vlečky do panelárny. Koleje se zachovaly na dvou přejezdech lesních cest. Jeden přejezd je společný s hradeckou tratí kousek od stanice, druhý leží v lese před Gigantem. Před tímto přejezdem jsou na lesní cestě na obou stranách bývalého přejezdu betonové propustky a cestu lemují betonové patníky. V těsné blízkosti tohoto přejezdu jsou zachovalé i pražce. Téměř se nezachovalo se místo, kde dříve vlečka končila a kde se jednak vykládalo z vozů krmivo pro místní velkovepřín a počátkem šedesátých let se zde taktéž nakládal písek z blízkého písníku. Na místě kolejiště leží nyní jáma pro těžbu písku. Poslední vlečkou byla přes 2,5 km dlouhá trať do skladů fy Explosia na Hrádku. Trať postavená na sklonku 80-tých let nebyla nikdy dokončena ani využívána. Ve stanici Stéblová nebyla nikdy kolejově připojena a končila dvěma "šturcy". Vlečka byla plánována jako strategické druhé spojení závodu a skladů výbušnin. Při dokončení vlečky v roce 1989 to ale už nebylo potřeba a tak jediným využitím bývalo odstavování správkových vozů, které ale přijížděly přes Explosii po vlečce z Rosic nad Labem. Jeden čas byly také na konci vlečky ve Stéblové deponovány muzejní vozy z Jaroměře, čekající na opravu. Vlečka byla v celé délce vybavena osvětlením, u Hrádku byl přes ní dokonce zbudován nadjezd a přeložena silnice. Vlečka Explosia byla kompletně vytrhána na podzim roku 2004, přejezdy kromě přejezdu přímo v obci Stéblová byly zaasfaltovány. Fotky zlikvidované vlečky na konci stránky. V roce 2005 byl zlikvidován poslední kousek kolejí této vlečky, který dosud byl na přejezdu ve Stéblové.
kliknutím zvětšíš plánek žst. Stéblová - z webu: http://sweb.cz/pvoltr |
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|