Dnes naše muzejní M131.1133 přiváží pravidelný vlak z Vysokého Veselí do
Smidar v roce 1975
O víkendu 15. a 16.7. jsme uspořádali akci, která měla za úkol připomenout již zaniklou trať ze Smidar do Vysokého Veselí. Nejednalo se o klasické oslavy dráhy, ale spíše o akci menšího rozsahu. Z Chlumce nad Cidlinou do Smidar jezdil po oba dva dny motoráček M131.1133, který odvezl mj. poslední vlak na zrušené lokálce. Jelikož do cílové stanice koleje nevedou, musel dále pokračovat autobus. Ten projel zhruba v trase původní dráhy a průvodce upozornil na dochované pozůstatky tratě. Na nádraží ve Smidarech jsme nabídli skromný program v podobě parkové železničky, či výstavky fotografií. Při této příležitosti byla vydána pamětní publikace, pamětní list a razítko. Na rozsáhlejší program nebyly ani prostředky, ani lidské zdroje. Všem, kdo nám jakkoliv pomáhali, děkujeme. Doufáme, že se akce návštěvníkům líbila a nikdo neodešel zklamaný.
Trasa lokálky označená hvězdičkami (kliknutím otevři větší mapu)
V letech 1879 - 1880 stavební podnikatelé Schön a Wessely společně s Heřmanem rytířem von Schwind založili společnost Rakouských místních drah. Zároveň se zavázali k postavení lokálky ze Smidar do Vysokého Veselí. Společnost obdržela koncesi 28.8.1880 s tím, že dráha bude zprovozněna k 28.8.1881. Protože se však vyskytly těžkosti při jednání s majiteli pozemků, byla dráha podrobena technicko-policejní zkoušce až 14.11.1881. Provoz byl zahájen na základě povolení ministerstva až 20.2.1882. První vlaky však vyjely již v listopadu 1881, kdy do cukrovaru hraběte Paara ve Vysokém Veselí bylo převezeno již 40% objemu cukrovky. Na začátku provozu měla dráha měřící 7,5 km jednu lokomotivu, jeden krytý vůz a dva vozy na uhlí. Již 1.7.1885 byla dráha prodána Českým obchodním drahám a k poslednímu dni roku 1908 zestátněna.
Úplně poslední vlak z Vysokého Veselí, večer 29.5.1976
Za éry ČSD nastoupila vlna motorizace. Dne 21.5.1932 převzal
osobní dopravu motorový vůz M 120.326. V roce 1933 byl zrušen cukrovar a tím
přestala být používaná i jeho cca 300m dlouhá vlečka. Za války nahradily
motorový vůz parní lokomotivy. Poslední parní vlak na lokálce projel
30.5.1970. Od tohoto data zajišťovaly veškerou dopravu - i nákladních vozů
motoráčky M131.1. Trať byla zrušena ke změně GVD v roce 1976. Dne 29.5.1976
projel poslední vlak vedený M 131.1133 (dnes ve
službách PSHŽD pod jménem Nataša).
Zajímavé dokumenty týkající se rušení železniční tratě do Vysokého Veselí jsou
přidány do galerie.
Představu o rozsahu provozu od šedesátých let až do ukončení provozu poskytne jízdní řád z roku 1964:
Na bývalé trati již mnoho věcí železnici nepřipomíná. Ještě v dubnu 2000 na trati zůstal příhradový most přes Cidlinu u zast. Sběř. Stejně tak budovy zastávek ještě existovaly. Výpravní budova ve Vysokém Veselí nebyla obydlena, je spíše vybydlena. Výtopna se používala jako garáž pro kamionový tahač a ve správní budově se bydlelo.
AKTUALIZACE 2004 - Po zrušení tratě do Vysokého Veselí zůstal za žst Smidary cca 800m dlouhý úsek, kam se odstavovala železniční vozidla. Tato kolej po roce 1992 přestala být využívána až cca v roce 1999 byla snesena včetně kolejového rozvětvení bývalého lokálkového nádraží ve Smidarech. Teprve v létě 2003 došlo také k asanaci zbývajících mostů - most přes potok ve Smidarech a příhradová konstrukce u obce Sběř z roku 1882. Bohužel, oba mosty skončily ve starém železe.
AKTUALIZACE 2005 - budova nákladiště Sběř neexistuje, most přes Cidlinu neexistuje, v budově žst. Vysoké Veselí se opět bydlí.
Schéma kolejiště v žst. Vysoké Veselí
Prameny: archiv O. Čížka, průzkumné cesty 1989 - 2005
Mnoho aktuálních snímků z trati najdete v galerii
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|