Z akcí našeho spolku za rok 2007 přinášíme tyto informace a fotky:
Jedno foto z letošní víceméně zkušební
akce "Mikulášský trolejbus":
Náš trolejbus byl i v TV Nova -
odkaz do archivu (je v druhé půlce příspěvku)
Předpokládáme, že příští rok akci zopakujeme.
V sobotu 24.11.2007 se konala již 15. Mikulášská jízda našich motoráčků do Třebechovic. Poprvé jsme donuceni okolnostmi změnili trasu a jeli tam i zpět přes Hradec Králové. Bylo to výhodnější, neboť skoro hodinové pobyty v Borohrádku a Moravanech by byly na obtíž. Změnu také prodělal i čert, kterého se báli dokonce i dospělí. Akce se setkala opět s velkým nadšením přítomných, i když asi 20 předhlášených osob nedorazilo. V samotných Třebechovicích nás trochu zklamala malá rozmanitost Kateřinského jarmarku. Jak nám připadalo, byl mnohem chudší než v posledních letech.
Pro přátele z DDM Praha jsme v úzké spolupráci s DKV Česká Třebová zajistili exkurzi do tamního železničního uzlu. Z osobního nádraží nás vezl motoráček 820 089 (M240.0089) po koleji č. 100 do vjezdového nádraží. Odtud cesta vedla přes svážný pahrbek, kde přítomní mohli pozorovat rozposunování jednoho vlaku. Následovala exkurze na ústřední stanoviště výpravčích a potom prohlídka depa. Zejména je třeba poděkovat p. Jaroslavu Žáčkovi z DKV ČT, který se obětavě celé výpravě po celou dobu věnoval a odpovídal i na ty nejvšetečnější otázky.
Ve všední den 24.10.2007 jsme uspořádali výlet do Brandýsa n.Orl. a Chocně pro děti ze ZŠ Studánka. Dvě fotografie přináší M131.1228 a BDlm 6-2011 v Chocni odpoledne.
Ve dnech 12. až 14.10.2007 jsme ukončili sezónu v našem Museu
Rosice n.L. A bylo toho poměrně dost k vidění. V pátek byl běžný
otevírací den, ale již od soboty byla rozložena zahradní železnice
LGB ve venkovní expozici, byly k
vidění parní stroje pana Malinovského, jezdily historické trolejbusy
353 a 329 po
Pardubicích. Také u musea se prezentovala malá kolekce automobilů
moskvič vyráběných v SSSR v sedmdesátých
letech minulého století a doplněná vozem zn.
Barkas.
V neděli se aktivity ještě rozrostly o jízdy motoráčků
M131.1133+M131.1228 na tradičním pendlu mezi hlavním nádražím a
závodištěm. Takto pořádaná Velká pardubická - na koníčky motoráčkem se
konala už po desáté. Dále se v neděli prezentovali modely kamionů pana
Slavíka a také nechyběli rosičtí hasiči se svou stále perfektně
provozní erenou. Jen za tento víkend jsme napočítali v museu přes pět
stovek návštěvníků, zhruba to samé množství se svezlo trolejbusy a
motoráčky jelo dokonce kolem 750 osob. Všem, kteří nám pomáhali,
děkujeme.
Dle programu jsme ČD pomohli s organizováním Dne železnice v Pardubickém
uzlu. Ze železniční stanice Pardubice hl. n. byly vypraveny zvláštní vlaky (M131.1228)
do stanice Pardubice Rosice nad Labem (a zpět), kde bylo možné navštívit
expozici historie železnice a MHD v bývalé vodárně. Byla v provozu zahradní
železnice a SDC - Správa tratí Pardubice vystavila svou doposud provozní
drezínu DGKu5 "Aurora", která pochází z roku 1981 a byla vyrobena v tehdejším
Sovětském svazu. Přesto spolehlivě slouží i do dnešních dnů.
Naše Museum během dne navštívilo cca 230 - 250 lidí.
V sobotu 8. září jsme se aktivně zúčastnili oslav 150 let od příjezdu
prvního vlaku do Hradce Králové. Akci pořádali kolegové z Jaroměře. My jsme
zajistili zvláštní vlak z Pardubic do Hradce Králové a zpět. Kromě toho Nataša
(M131.1133) jezdila celý den mezi nádražím a expozicí muzea sdělovací a
zabezpečovací techniky.
Čtyři obrázky z akce
zde.
Další obrázky z akce najdete například na serveru vlaky.net.
V sobotu 4.8.2007 jsme vyrazili na šestidenní putování po jižních Čechách ve složení M131.1228 + BDlm. První den naše cesta vedla do z Pardubic přes Havlíčkův Brod do Kostelce u Jihlavy. Na cestě jsme vypomohli kolegům z Chotěboře a doplnili vzpomínkové boje mezi hitlerovci a Rudou armádou o vlak lidí osídlujících pohraničí. V inscenované přestřelce kladní hrdinové zvítězili a nepřátelé byli poraženi. Po dojezdu do Kostelce se většina osazenstva vlaku vydala na prohlídku Telče. Druhý den vedla cesta vlaku přes Horní Cerekev do Jindřichova Hradce. Odtud jsme cestovali parním vlakem do Albeře a Nové Bystřice, kde byl další turistický program. Vůz BDlm navečer dojel po úzkých kolejích do Albeře a posloužil jako sklad zavazadel celé výpravy. Třetí den jsme si oddechli od vláčků. Navštívili jsme keramickou dílnu v Debolíně a zámek Červená Lhota. To vše - jak jinak - historickým autobusem RTO. Čtvrtý den se cesty rozdělily. Vůz BDlm cestoval do Obrataně úzkokolejkou, kam se vydala i početná skupina našeho zájezdu a pokračovala dále do Chýnova a tamních jeskyní. Druhá skupina s Karlem (M131.1228) jela trasou přes Veselí n.L. a Tábor, kde byla několikahodinová pauza na prohlídku města, do Obrataně. Následující den nás koleje zavedly přes Pelhřimov a Jihlavu do Chotěboře, kde pro celou výpravu byl úkol dojíst a dopít zbytky. Kolegové z Chotěboře nám připravili chutné grilování, aby ty zbytky nebyly jen buřt a pivo. Poslední den už zbývalo jen dojet do Pardubic. V Rosicích nás ještě stihlo vykřižovat Pendolino a někteří účastníci si prohlédli Museum. Výlet se po všech stránkách vydařil. Stroje poslouchaly a ani ze strany provozovatelů dopravních cest nevznikl žádný problém. Všichni se rozešli k domovům s pocitem hezky stráveného týdne na kolejích a v jejich blízkosti.
Náš vagón na podvalnících na úzkokolejce v Albeři.
V sobotu 21.7.2007 jsem uspořádali již druhý ročník akce Drezínový den. Přestože mnoho majitelů a provozovatelů drezín nám svou účast z různých důvodů odřeklo, akce se vydařila. Návštěvníci se měli možnost povozit na motorové nebo šlapací drezíně. Celkem se sešlo 5 strojů od spolku Zinopa z Mladé Boleslavi. Nejvíce obdivovanou byla šlapací drezína - traťmistrovské kolo pro jednu jedoucí osobu. Kromě drezín nás také navštívil vrchní revizor c.k. státní dráhy v.v. - tedy pan Hampejs - invalida z České Třebové. Zapózoval v rakouské uniformě z přelomu 19. a 20. století nejen na drezíně z roku 1943, ale i mezi vláčky modelové železnice LGB. Pro každého, kdo přispěl na dobrovolné vstupné, čekala pamětní jízdenka opatřená razítkem Musea. Tato akce ukázala, že náš záměr byl správný a ani veliké horko neodradilo více než pětistovku dospělých, dětí či důchodců, kteří neváhali obětovat volný čas a navštívit aktivity našeho Musea Rosice .n.L.
Z akce pořádané u našeho Musea vzniklo mnoho fotografií, proto jsou umístěny ve spolkové galerii > Parní víkend. Program akce.
V sobotu 16.6.2007 jsme se aktivně podíleli na oslavách 110 let tratě Svitavy - Polička - Žďárec u Skutče. Tuto akci organizovaly ČD, my jsme pouze provozovali zahradní železnici LGB a na některé vlaky byl nasazen Karel s vlečným vozem. Několik obrázků přibližuje vlastní dění v Poličce - jsou ve fotogalerii.
Čtyři obrázky z výjezdní porady PSHŽD s občerstvením do Medlešic najdete zde.
V sobotu 26.5.2007 se členové spolku měli co otáčet. V tento den jsme
zajišťovali dvě samostatné akce a navíc bylo ještě otevřeno v Museu. V
letošním roce jsme opět vypomohli organizátorům z Velin a zajistili pro ně
zvláštní jízdy motoráčkem z Pardubic do Borohrádku a zpět. Ve Velinách se
konala výstava modelových kolejišť a fotografií. Zájem veřejnosti byl
průměrný, ale bez povšimnutí rozhodně jízdy neproběhly. Alespoň fotku
odjíždějícího Karla přinášíme. Jako druhá akce se konala jízda pro děti z Domu
dětí a mládeže z Prahy. Nejprve se vozili našimi spolkovými trolejbusy po
městě. Po čase oběda jsme vyjeli s Natašou na výlet do Slatiňan, kde si mohli
prohlédnout nejen vznikající expozici parního stroje, ale i funkční parostroje
kolegy Malinovského. Akce se jim velmi líbila, což také potvrdila jejich
návštěva v Museu Rosice, kde se živě zajímali o železniční exponáty. Děti
upoutalo zejména kolejiště TT, které se pomocí hadru a lihu podařilo
rozpohybovat :-) Pár fotografií dokresluje atmosféru těchto akcí.
Související odkazy - Expozice Slatiňany,
Karel, Nataša.
Ve čtvrtek 24.5.2007 jsme se zúčastnili s trolejbusem 353 Bambiriády v Chrudimi. Program byl standardní nejen u nás ve voze, ale i při ostatních atrakcích pro děti. Snad právě z tohoto důvodu bylo na této akci mnohem méně lidí nežli v předchozích letech. Zato děti více zlobily a trolejbus utrpěl újmu. Byl ukraden klíček "bošák" ze spínací skříňky a kovový klín, který zajišťoval zadní kolo. Asi proto, že kovošrot je odtud tak 100 metrů. Při výjezdu z areálu nám navíc větev stromu rozbila zrcátko. Přiložené čtyři fotky přibližují průběh této akce.
V sobotu 19.5. náš spolek zajišťoval pro Holcim Prachovice jízdy zvláštních vlaků. Vzhledem k několikerému přeložení termínu byl problém zajistit provozní parní lokomotivu. Naštěstí nám ochotně vypomohli kolegové z depa Olomouc. A tak jejich nádherný stroj 464.202 se podíval asi poprvé ve své historii na trať do Heřmanova Městce. Vlaky, zejména ty dopolední, byly velmi přeplněny zájemci o svezení. I naše zetka vybavená stojany na jízdní kola nezahálela a její obsluha se měla co otáčet. Motorový vůz Karel (M131.1228) pouze jízdu tohoto parního vlaku doplňoval. Přinášíme pár obrázků z této akce. |
V sobotu 5.5.2007 jsme zahájili již sedmou sezónu v našem Museu v Rosicích nad Labem. Byla to jedna z největších akcí, které jsme samostatně pořádali. Hlavní akcí byl okružní vlak po chrudimských lokálkách, ale celkem byly v provozu dva vlaky, dva trolejbusy a dva autobusy. Okružní vlak M131.1228 byl vyprodán, z Heřmanova Městce jsme navíc zavezli účastníky na krátký výlet autobusem. Ve vlastním Museu a u něj byla k vidění železnička LGB, parní stroje, dále automobily Praga RN, Škoda 1202 STW VB, Wartburg a autobus B731. Museum mělo během dne cca 450 návštěvníků - ti částečně využili kyvadlové dopravy do města autobusem 760 RTO. Na dvou trasách ve městě se zájemci mohli svézt našimi historickými trolejbusy.
Fotogalerie z akce je zde > Zahájení 7. sezóny Musea.
Za spolupráci na této akci děkujeme:
Dopravnímu podniku města Pardubic,
Českým drahám,
GFI busu, SŽDC a
Autobusové dopravě Radek Bartoš.
Zedníci jsou skuteční umělci
Práce na Museu finišují - pro návštěvníky chystá naše Museum opět několik nových exponátů v nepatrně odlišném uspořádání expozice. Protože nás trápí vlhkost pronikající zdí od silnice, bylo nutností provést některé asanační zednické práce. Navíc si budou moci návštěvníci prohlédnout zajímavou výstavu předpisů z doby 1935 - 1945.
hlavně, když to barva překryje |
A je hotovo... předseda a kolega Malinovský těsně po akci |
Různého mytí a šůrování je pořád dost |
I na malou lampu je třeba použít velké nářadí |
V neděli 1.4.2007 se uskutečnila první trolejbusová akce v roce 2007 - aprílová jízda trolejbusu 353. Počasí bylo výborné a první ostrá zkouška trolejbusu po zimní přestávce dopadla dobře i díky opravě hydrauliky provedené v dílnách DPmP. Ovšem na skříni trolejbusu se opět o něco více podepsaly povětrnostní vlivy, takže nás do příští jubilejní desáté muzejní sezóny čeká určitě další práce.
V sobotu 27.1.2007 se sešla menší brigáda. Pokračovalo se v kompletaci a opravě interiéru našeho nepojízdného exponátu - motoráku M131.1116 zvaného Bohouš. V plánu je využití prostoru v tomto motoráku jako klubovny.
kolegové PB a OČ montují a natírají lišty v motoráku |
práce na elektrifikaci Bohouše (příprava zapojení světel) |
světla po montáži na zánovním stropě |
zasněženy Bohouš a návěstidlo |
V úterý 23.1.2007 patřilo naše Museum skoro celý den České televizi, která zde natáčela reportáž pro pořad Toulavá kamera. Kromě Musea, pánů kolegů jednatele a předsedy si zahrál i motorák M131.1133 a Zetka. Ovšem, co se nakonec v reportáži objeví - to se necháme překvapit.
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|