Z akcí našeho spolku za rok 2009 přinášíme tyto informace a fotky:
Mikulášský trolejbus jezdil celé odpoledne v sobotu 5.12.2009 po Pardubicích. Trasa byla zvolena tak, aby se mohlo povozit co největší množství dětí. Začínala v Polabinách na točně a přes Bělehradskou, nádraží, tř. Míru a Drážku směřovala na Dubinu sever. Po zhruba roční odstávce se na trať vydal unikátní kloubový trolejbus Škoda Sanos, na kterém členové spolku prováděli rozsáhlé renovační práce v rozsahu střední opravy. Trolejbus jezdil bezvadně a bez závad. Pro nadílku od Mikuláše a čerta si přišlo cca 150 lidí. Čert a Mikuláš (jinak naši kolegové Pepa a Pavel) každého - pokud nezlobil - obdarovali nějakou drobností. Při posledním kole jsme měli štěstí, že trolejbus navštívilo hejno čertů a Mikulášů, jenž se již vraceli ze své nelehké služby.
Tradiční Mikulášská jízda našich motoráčků do Třebechovic se konala v sobotu 21.11.2009. Šestnáctý ročník této akce byl přivítán krásným a nezvykle teplým počasím. Snad právě toto klima přilákalo i anděla, který se po mnohaleté přestávce přidal k Mikulášovi a čertovi. Asi 70 dětí tak bylo nejen vystrašeno, ale (pokud nezlobily) dostaly od Mikuláše s andělem balíček pamlsků. Ve Třebechovicích nás letos mile překvapil Kateřinský jarmark, kde se zvýšila jeho rozmanitost a snad každý si tam přišel na své. Škoda jen, že stánky končili již v poledne a začínaly se balit. Kdo se nevešel, tak může ještě využít jízdy historického trolejbusu s Mikulášem v sobotu 5.12.2009. Pro ty ostatní můžeme slíbit, že i v příštím roce se tato akce bude konat opět.
V sobotu 14.11.2009 jsme uspořádali výstavu "Tak jsme žili", která chtěla upozornit na to, že v letošním roce uplynulo 20 let od změny politického systému v této zemi. Výstava byla soustředěna do motoráčku M131.1116, který se nachází na pomníku vedle Musea Rosice n.L. Ke shlédnutí zde bylo na cca 200 různých artefaktů připomínajících vládu jedné strany a socializmus. Venku se prezentovali osobní automobily 70. a 80. let (Tatra 613, Wartburg, Moskvič, Škoda 105) a motorový vůz M131.1133 doplněný o dobovou výzdobu. Jen škoda, že výstavu za celý den navštívilo jen cca 50 lidí.
Prohlašujeme, že PSHŽD a jeho členové nejsou členem žádného hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka nebo takového hnutí, které hlásá národnostní, rasovou či třídní zášť vůči jiné skupině osob, ani taková hnutí nijak nepodporují. Výstava pouze dokumentuje část historie naší vlasti.
Ukončení sezóny a městské slavnosti 9. - 11.10.2009 Pro všechny byl připraven tradiční program, kdy v pátek bylo otevřeno Museum, ostatně jako po celý víkend. V tyto dny navštívilo Museum v Rosicích něco kolem pěti set návštěvníků. K vidění byla mimo jiné zahradní železnice, která byla v provozu a to i přes nepřízeň počasí. V sobotu i neděli si návštěvníci mohli prohlédnout parní stroje pana Malinovského a v sobotu i stabilní motor Slavia v chodu. Tento se bohužel porouchal, a tak jej čeká v době mimo sezónu oprava. Neděle byla zároveň posledním běžným otevíracím dnem v sezóně 2009. Do nové sezóny (od května 2010) chceme představit opět nějaké nové exponáty, proto nyní bude zavřeno. Dále si můžete objednat pro skupiny prohlídku, ale jen po telefonické domluvě. V sobotu i neděli jezdil náš historický trolejbus, vzhledem k stále trvající opravě trolejbusu 329 to byl opět trolejbus č. 353. Trasa byla také ověřená Dubina sever - nádraží - Polabiny konečná. V neděli proběhly tradiční jízdy motoráčků mezi Pardubicemi a závodištěm. Jednalo se o 12. ročník této akce. Poslední vlak odjížděl ze závodiště v 16.20 a všem, kteří to nestihli, se omlouváme. Doufáme, že se vám naše akce líbily a těšíme se na vaši návštěvu při dalších akcích, které naleznete zde.
(ve fotogalerii jsou také záběry trolejbusu 358, který jel v sobotu 10.10.2009
na jiné akci)
V sobotu 3.10.09 proběhly oslavy 110 let chrudimských lokálek.Tuto akci pořádaly ČD a my jsme k ní přispěli provozem motorového vozu M131.1133 a zahradní železnice LGB. Motoráček najezdil především na pravidelných vlacích mezi Chrudimí - Moravany a Chrudimí - Heřmanovým Městcem na dvě stě kilometrů a ani mašinky zahradní železničky nezahálely. Parní lokomotiva 423.009, o kterou se vzorně starají kolegové z Letohradu, projela trať až do Borohrádku. Centrum oslav bylo soustředěno do stanice Chrudim město, kde tolik vozidel pohromadě nebylo už asi dlouho k vidění. O zajímavostech tratě se dočtete například tady. Škoda jen, že zcela opomenuta zůstala dnes již neexistující větev z Hrochova Týnce do Chrasti.
I v letošním roce jsme se aktivně zúčastnili celostátní akce ČD, a.s. "Den železnice" v Pardubickém uzlu. V sobotu 26.9.09 jsme vypravili šest párů zvláštních vlaků mezi Pardubice a Rosicemi. Motoráček Nataša budil zaslouženou pozornost. Museum v Rosicích bylo pochopitelně otevřeno a doplněno o provozování zahradní železnice LGB. Vlaky byly vytíženy na více jak sto procent a naše Museum během dne navštívilo cca 500 lidí. Zahradní železnička byla trvale v obležení dětí. Návštěvníky musea zaujaly venkovní exponáty a tak jsme několikrát denně spouštěli a vytahovaly závoru.
Víkend 19. - 20.9. byl opět bohatý na akce, kterých jsme se zúčastnili. S trochou nadsázky jezdilo vše, co má kola a je schopno nyní jezdit. V sobotu 19.9.09 jsme zajistili výlet Natašou do Chrudimi a Slatiňan pro spolek Fiat 126p, který si nás na tuto akci najal. Sice účast nebyla hojná, ale o to srdečnější atmosféra panovala. Ve stejný den jezdil i Karel a Mirek - tentokráte z Prahy do Mělníka v rámciˇ"Řezkovin 2009". V neděli 20.9.09 jsme se zapojili do oslav 100 let městské dopravy v Jihlavě jízdami trolejbusu 353. Několik fotografií přináší, jak to o víkendu tam či onde vypadalo. Kromě toho si můžete prohlédnout velkou fotogalerii z akce 100 let MHD v Jihlavě.
"Karel" v Praze
"Nataša" v Chrudimi
Účastníci akce Fiatklubu
Velice slušně zaplněný trolejbus 353 na akci v Jihlavě ... více foto
zde
V sobotu 12.9.2009 navštívili naše Museum účastníci II. Pardubického setkání automobilů Moskvič. Akce se zúčastnilo okolo 40 automobilů. Odpoledne byl navíc pro zájemce připravena projížďka trolejbusem 353. Více informací o této akci najdete na stránkách www.moskvich.cz.
Nástup do trolejbusu - foto Hanka Hořáková
Moskviče v Rosicích - foto OČ
V neděli 30.8.2009 spolek uspořádal jízdy trolejbusu 353 jako rozloučení s letošními letními prázdninami pro všechny malé i velké. Účast veřejnosti nebyla sice nijak oslnivá, přesto trolejbus Škoda 9Tr, číslo 353 budil v ulicích zaslouženou pozornost. V minulých třech měsících se podrobil opravě skříně a dostal nový lak. To vše za přispění grantu Pardubického kraje, kterému spolek tímto děkuje. Jezdilo se na tradiční trase Dubina - střed města - Polabiny točna. Kromě závady v unikání vzduchu předních dveří, který způsobuje pravděpodobně poškozený vzduchový válec, trolejbus fungoval bez závad. Jistým zpestřením byla návštěva kolegů z Brna, kteří s sebou přivezli funkční model trolejbusu Škoda 22Tr.
V sobotu 15.8.2009 důstojně oslavil náš motoráček své 60. narozeniny. Byl vyroben v srpnu 1949 a předán ČSD 19.8. téhož roku. Proto jsme se rozhodli oslavu uspořádat právě v toto datum. Součástí oslav byly nejen slavnostní projevy, předání darů a jízdy do Pardubic nebo do Slatiňan, ale také specielní pohlednice. Tato pohlednice v ceně 10,- Kč je k mání v museu a jejím zakoupením můžete přispět na provoz a údržbu tohoto motoráčku. Ve Slatiňanech jsme zpřístupnili tajé naší expozici, která byla hojně navštěvována. V motoráčku M131.1116 Bohouš, jsme připravili malou výstavku fotografií. Počasí nám přálo, vlaky jezdili slušně obsazené a decentní výzdoba snad nikoho nerušila. Motoráček děkuje všem příchozím za dary, zejména pak organizaci AMOK Ing. Petra Novotného.
I v roce 2009 jsme pojali dovolenou s motoráčkem skromněji. Letos jsme vyrazili s Karlem do kraje v okolí Sázavy. První den jsme navštívili Kolín a jízdu ukončili v Bečvárech. Odtud pak následoval pěší výlet za prohlídkou Zásmucké zahradní železnice. Další den jsme popíjeli do Ratají, Ledečka a den ukončili v Kácově, kde nechyběla ani projekce na plátno zážitků z loňské jízdy. Třetí den jsme jen málo jezdili, ale o to více si užívali sázavské příhody. Karel byl odstaven v Ledči n.S. a jeho osazenstvo pokračovalo na Stvořidla, prohlídku Ledče a vybraní jedinci se vydali navštívit pivovar v Kácově, na což den před tím nebyl čas. Poslední den jsme jeli do Rosic a Pardubic. V Rosicích jsme si vybalili všechny věci a rozjeli se k domovům. Akce proběhla bez jediného problému. Jedinou negativní věcí bylo odřeknutí několika osob, které tímto svým činem zbytečně jízdu prodražili ostatním. Z tohoto důvodu zvažujeme, zda v roce 2010 budeme ještě podobnou akci pořádat.
V sobotu 25.7.2009 proběhl u Musea v Rosicích již čtvrtý ročník Drezínového dne. Na tuto akci si vždy zapůjčíme od nějakého sběratele nebo spolku provozní drezínu a pro potěchu všech návštěvníků ji provozujeme celý den na koleji před Museem. I letos tomu nebylo jinak. Ve spolupráci s Muzeem drezín Čachrov jsme si zapůjčili nejstarší drezínu na území ČR. I když se jedná o repliku a navíc uzpůsobenou provozu na normálním rozchodu, jde o unikát. Tento stroj vyprojektoval a sestavil český vynálezce Josef Božek okolo roku 1825. Byla určena pro dopravu osob na koněspřežné dráze Č. Budějovice - Linec. Je doloženo, že stavitel této tratě, A. Gerstner, na této drezíně jezdil. A nyní se na ní mohlo povozit okolo pěti set příchozích návštěvníků. Několik fotografií dokresluje atmosféru, kterou kazily jen časté přívalové přeháňky. Ty vyhnaly mnoho návštěvníků a velmi zkomplikovaly provoz na zahradní železničce. A navečer se ukázala krásná duha.
Ve stejný den jsme na objednávku města Rokytnice v Orlických horách uspořádaly jízdy zvláštních vlaků v trase Pardubice - Rokytnice v OH a zpět za účelem návštěvy tamní tradiční Anenské poutě. Vlak jel ve složení Karel + Mirek jako rychlík Zdobnice. Dále pak jen sólo motoráček dopravil jeden pár vlaků mezi Doudlebami a Rokytnicí. Opět pořadatele trápilo nepřející počasí. Přesto jelo vlaky okolo dvě stě lidí.
Probíhá renovace skříně a laku trolejbusu 353. Po jedenácti letech
muzejního provozu to už bylo nutné. Oprava je z vetší části hrazena z
prostředků Pardubického kraje, za což velmi děkujeme. Jakmile to dovolí
provozní podmínky ve vozovně DPMP, bude trolejbus představen v novém kabátu
veřejnosti.
2 x dokumentační foto Petr Lank.
Ve středu 1.7.2009 spolek zajistil jízdy historického trolejbusu na akci První den prázdnin. Tuto akci jsme pořádali v úzké spolupráci s DPMP a to v odpoledních hodinách. Pro silný déšť a nepřízeň počasí jsme fotografie nepořizovali. Trolejbus jezdil mezi Dubinou a Polabinami. I přes nepřízeň počasí s námi několik nadšených dětí jezdilo.
V sobotu 27.6.2009 proběhla zvláštní jízda motoráčku M131.1228 + BDlm 6-2011 z Pardubic do České Skalice a zpět za nebývalého zájmu obecenstva. Účastníci akce se po příjezdu vydali pěšky si prohlédnout expozici v Babiččině údolí. Fotografie zachycuje průjezd zastávkou Semtín.
Ve dnech 20. a 21.6.2009 jsme opět uspořádali Parní víkend u Musea v Rosicích n.L. Jednalo se celkově již o třetí ročník. V sobotu se představili různé zajímavé parní kotle a stroje v hojnější míře. V neděli nikdo z těch, kteří slibovali účast, nepřijel. Kolega Malinovský předváděl několik parních strojů a kotlů, z čehož jeden byl úplnou novinkou. Na výstavě se sešlo cca 20 různých parních strojů, stroječků a modelů. Po oba dny jezdila malá parní lokomotiva, o kterou se vzorně stará pan Prokeš z Havlíčkova Brodu. Tato malodráha byla trvale obložena dětmi. V sobotu bylo Museum otevřeno do půlnoci, ovšem této možnosti po 21. hodině už nikdo nevyužil. Novinkou letošního víkendu byly zvláštní vlaky nejenom mezi Pardubicemi a Rosicemi, ale také mezi Rosicemi a Slatiňany. Zde spolek zpřístupnil budovanou expozici v tamní vodárně. Na renovaci parního stroje se samozřejmě stále pracuje, ale jedná se vysoce odborné práce, které nelze uspěchat. Před Museem jsme vystavovali dva zrenovované nákladní vagóny. V krytém voze Ztrc jezdila železnička LGB a nízkostěnný Np byl určen jako výstavní plocha pro případní další vystavovatele. Zájem o vlaky byl vcelku vysoký, až na jeden pár v neděli, kdy jsme jeli skoro sami. Museum a venkovní expozici navštívilo za víkend celkem asi dva tisíce lidí a svezení vlaky využilo cca 250 osob, zejména dětí.
V sobotní odpoledne 13.6.09 jsme uspořádali malý výjezdní piknik pro všechny členy spolku a příznivce, kteří nějakým způsobem spolku pomáhají. Je to forma poděkování všem, kteří se aktivně zapojují do práce ať ve prospěch Musea, motoráčků, trolejbusů, nebo dalších exponátů
Spolek se zapojil v letošním roce do akce Pernštýnská noc. V pátek 5.6. proběhly ve večerních hodinách jízdy historického trolejbusu 353 na trase Dubina - tř. Míru - Polabiny - Dubina. Zájem lidí byl vcelku nečekaný. Proto, pokud to bude v našich silách, akci v příštím roce zopakujeme. V sobotu 6.6. jsme spolupracovali na akci Klubu přátel Pardubicka, v rámci které došlo v prostoru našeho Musea v Rosicích nad Labem ke křestu brožury "Pardubické drážky a železniční pluk", pojednávající o rozsáhlé síti úzkokolejných vojenských tratí v Pardubicích, zejména v meziválečném období. Ve spolupráci s Dopravním podnikem města Pardubice byla zajištěna vyhlídková jízda autobusem RTO po pozůstatcích výše uvedených tratí. Publikace je i nadále k zakoupení v našem Museu. Kromě této akce jsme ještě prezentovali zahradní železnici LGB na Dětském Foxcon dnu na dostihovém závodišti. A aby akcí nebylo málo, tak o tomto víkendu proběhla jízda motorového vozu M131.1228 (Karel) z Prahy do Pardubic po vedlejších tratích.
"Třipěttrojka" na zastávce Kosmonautů
Křest publikace v našem Museu
Autobus 706 RTO pardubického Dopravního podniku přijíždí k Museu
Exkurze v prostoru bývalého železničního vojska
Exkurze v prostoru bývalého železničního vojska
"Karel" M131.1228 s přívěsným vozem
V neděli 31.5.2009 se náš motorák Karel a vlekem Mirkem zúčastnili akce Posázavského pacifiku - den dětí v Bráníku. Pro poruchu partnerského motoráčku se na této akci objevila naše vozidla jen mimořádně. I přes některé technické obtíže snad udělal radost všem příchozím.
V sobotu 23.5.2009 se uskutečnilo 3. setkání příznivců stránek www.vlaksim.cz. Náš spolek pro tyto zájemce o železnici přichystal nejen návštěvu Musea v Rosicích, ale také zajímavý výlet s Natašou. Po prohlídce Musea v Rosicích se jelo do Opatovic a Praskačky, kde si zájemci mohli prohlédnout stanoviště výpravčího. Dále následovaly Všestary a Smiřice za stejným účelem. V Jaroměři na všechny účastníky čekala prohlídka tamního muzea s poutavým výkladem. Na tomto místě je třeba poděkovat vedení RCP Hradec Králové, které exkurze do dopravních kanceláří umožnilo.
V sobotu 16.5.09 jsme vypomohli našim partnerům z Rokycan zaskočili za jejich momentálně porouchaný motoráček na trati Rokycany - Nezvěstice u příležitosti konání Hamernického dne. Karel a vlek jezdili bezvadně, jen počasí trochu nepřálo. Více také na informacích http://www.lokalkagroup.cz. Na fotce naše vozidla v Mirošově.
V letošním roce jsme se zapojili do festivalu muzejních nocí. Otevřeno bylo v pátek 15.5.2009 od sedmé hodiny večerní do půlnoci. Zájem návštěvníků nás mile překvapil. Prostor před Museem osvětloval stabilní motor Slavia s dynamem, v chodu byl ke spatření menší parní stroj a několik petrolejových lamp. V rámci této noci jsme společně s DPMP vyvětrali náš trolejbus 353, který vozil návštěvníky akce mezi Dubinou a Polabinami. Dopravu ze středu města do Rosic k Museu zajistil historický autobus ŠL 11 ochotně zapůjčený sportovci z Chvaletic. Premiéru měla také publikace ing. Ladislava Podivína s názvem Pardubické drážky a železniční pluk. Je nyní k dispozici v Museu a v přípravě je i slavnostní křest knihy doplněný projížďkami autobusem po zbytcích úzkokolejných drah v Pardubicích.
Ve čtvrtek 14.5.2009 se náš trolejbus 353 projel dvakrát do Bohdanče a zpátky za účelem jízd pro děti z mateřské školy K Polabinám.
Zahájení sezóny 2009 proběhlo ve větším duchu, než jsme doposud prováděli. Akce samotná se setkala s velkým zájmem návštěvníků. Prostory Musea navštívilo během tří dnů něco přes dva tisíce návštěvníků. Protože probíhaly také oslavy 150 let tratě Pardubice - Liberec, prodloužili jsme tuto akci na tři dny. V pátek 1. května se rozjel tradiční okružní motorový vlak po Chrudimských lokálkách. V sobotu se motoráček vydal do Slatiňan a zpět a v neděli 3.5.09 zase do Jaroměře a zpět. U musea byla v provozu nejen naše zahradní železnice LGB, ale i další železnička, která dopravovala malé návštěvníky. Kolega Malinovský prezentoval v chodu svůj parní stroj. V provozu byl také renovovaný stabilní motor Slavia. Premiéru měl nízkostěnný nákladní vagón Np z roku 1921, na kterém 1.5. vystoupil Dechový orchestr města Hradec Králové ve dvou ucelených blocích. Místní ruch u musea ještě oživovaly provozní modely kamionů a po celé tři dny jezdil po Pardubicích historický trolejbus spolku č. 353. V pátek a sobotu byla možnost si nejen prohlédnout, ale také povozit historickými parními vlaky, které zajišťovali kolegové z Jaroměře.
Celé této akci předcházely více než dvouměsíční přípravy. Byla provedena renovace nízkostěnného vagónu, prováděly se opravy na motorových vozech a připravovaly se exponáty v Museu i jeho okolí. V interiéru střední části Musea byly provedeny nové nátěry. Všem členům a spolupracovníkům spolku za to patří veliké poděkování, že i přes osobní nepohodu a nepřízeň počasí to nevzdali a že se dílo podařilo.
První jarní akcí s vozidly byl Aprílový trolejbus, který 1.4.2009 jezdil odpoledne v Pardubicích. Po zimě jsme tak vyvětrali náš vůz 353, doufejme že k radosti všech příznivců MHD a dětí. Díky kolonám aut měl vůz při druhém kole asi 20 minut zpoždění, což nemohl ani stroj, ani řidič ovlivnit. Dva ilustrační obrázky přibližují atmosféru z této akce. Aprílová jízda by však neměla být chápána tak, že jsme si chtěli udělat vtip z veřejné dopravy. Jízda byla konána pouze pro radost osádky i návštěvníků vozidla.
Neveřejná zkušební jízda trolejbusu po zimní přestávce
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|