V pondělí 5.12.2011 se konaly hned dvě Mikulášské jízdy s trolejbusem 329 sanos. Nejprve pro děti ze ZŠ Studánka, které se jely podívat do Bohdanče a při cestě zpět je čekala nadílka. Poté odpoledne jízdy pro veřejnost. I když jsme letos měli Mikuláše, čerta a anděla, tak zájem o jízdu byl menší než jsme čekali, neboť se dle sdělení návštěvníků v tisku objevily chybné informace. Ale doufáme, že těm, kteří s námi jeli, se akce líbila.
Sobota 3.12.2011 byla ve znamení jízdy zvláštního vlaku pro uzavřenou skupinu osob do Slatiňan. Asi 90 lidí včetně dětí, kteří si sami sobě přišli udělat radost ve znamení stylu 30. let využili služeb motoráčku Karla a vagónku Mirka. Ve vozech bylo teplo, čerti se jen rojili a drobné občerstvení ve voze přišlo snad každému vhod.
Letošní Mikulášský vlak do Třebechovic vyrazil v sobotu 26.11.2011. Osmnáctý ročník byl ve znamení menšího počtu zájemců. Snad to způsobilo počasí, ale i uzavření výstavy betlémů a nekonání kateřinského jarmarku v Třebechovicích. Nicméně přibližně 60 návštěvníků akce bylo spokojeno a čert i Mikuláš s andělem byli letos více než jindy laskaví. Malá závada na výfuku těsně před Třebechovicemi způsobila snad jen trochu dýmu za námi, ale žádné škody nevznikly.
V úterý 25.10.2011 se vydal Karel s Mirkem (M131.1228+BDlm) a ještě spoustou malých dětí na výlet do Slatiňan. Akce byla pořádána pro ZŠ Studánka. I když nebylo počasí nejlepší, doufáme že si to malí cestovatelé užili.
Ukončení sezóny našeho Musea
přineslo poměrně bohatý program, který ve dnech 7. až 9. října 2011 přilákal
více než tisíc pět set návštěvníků.
V pátek, sobotu i neděli bylo otevřeno Museum, kde nás překvapila více než
hojná účast lidí v pátek. Po všechny tři dny byla přístupná výstava fotografií
k 140. výročí tratě z Pardubic do Havlíčkova Brodu. Jediné, co komplikovalo
celý průběh, bylo počasí. Studený vítr zejména v sobotu a neděli dal všem
členům spolku pořádně zabrat. Kolegu Malinovského mohlo alespoň na ruce hřát
teplo od jeho parních strojů, které byly jedním z lákadel. Rovněž nedávno do
vystavovatelného stavu renovovaný vůz M131.2053 sklízel zaslouženou pozornost.
Po oba víkendové dny také jezdila zahradní železnická LGB umístěná pro
nepřízeň přírody do krytého vozu řady Ztrc. V sobotu vyjeli oba naše
historické trolejbusy. Zatímco 353 jezdila na trase Polabany – Dubina, tak
Sanos 329 se vydal odpoledne na toulku po Pardubicích se zasvěceným výkladem
nejen o historii, ale i o různých zajímavostech. Této akce spolupořádané
s Klubem přátel Pardubicka se zúčastnilo na šedesát zájemců. Akce byla
doplněna jízdou historického autobusu RTO ze stáje DPMP, a.s. a zakončena
prohlídkou Musea v Rosicích s krátkým výkladem. V neděli již po čtrnácté
vyjeli na trasu Pardubice hl.n. - Rosice - závodiště a zpět naše motoráčky. I
v neděli jezdil historický trolejbus – tentokráte na trase do Bohdanče.
V sobotu 1.10.2011 jsme zajistili historický svatební vlak pro mladé manžele. Trasa vedla z Rosic do Choltic. Bohužel, z důvodu výluky tratě SŽDC jsme museli zajistit v úseku Přelouč – Choltice náhradní autobusovou dopravu. I zde jsme zachovali historický styl a těch několik kilometrů svatebčany odvezl autobus Škoda 706 RTO Dopravního podniku Pardubice.
V sobotu 24.9.2011 spojily ČD Den železnice s oslavou 140. výročí tratě z Rosic n.L. do Havlíčkova Brodu. Náš spolek zajistil při této poměrně velké a organizačně náročné akci také zajímavý doprovodný program. Zvláštní motorové vlaky byly, až na ten poslední, plně vytíženy. U jednoho jsme museli i několik cestujících z důvodu přetížení odmítnout. Za to se omlouváme, ale naše historická motoráčky jsou kulturní památkou České republiky a proto je nutné věnovat i samotnému provozu zvýšenou péči. V Rosicích bylo, kromě otevřeného Musea, také několik novinek. V motoráčku na pomníku výstava fotografií z historie tratě od 60. do 90. let - tato výstava bude zpřístupněna i při ukončení sezóny ve dnech 7. až 9.10.2011. Dále se poprvé představil veřejnosti renovovaný motorový vůz M131.2053 "věžák", který prodělal od února do půlky září opravu do vystavovatelného stavu. Práce na něm však budou pokračovat i nadále a do budoucna přinese nový alternativní prostor Musea. Snad už samozřejmostí byla provozovaná zahradní železnička LGB. Výstavní program doplnil jeden z flotily moskvičů ze stáje našeho webmastera. V Chrudimi jsme provozovali železničku LGB ve zdejším zdařile adaptovaném skladišti. Expozice Slatiňany lákala celý den hvizdem parní píšťaly všechny milovníky starých strojů. Kolega Malinovský předváděl v chodu několik svých parních strojů a na požádání zajistil i fundovaný výklad v naši zdejší expozici. Musíme poděkovat klubu historických vozidel Chrudim za vystavení několika zajímavých exponátů před slatiňanskou vodárnou. Parní vlaky a ostatní program byl již plně v režii ČD. Tak doufáme, že se všem a nejen u nás líbilo a že se přijdou podívat či povozit na ukončení naší sezóny ve dnech 7. a 9. 10. 2011. Bude opět připraven zajímavý program nejen v Museu.
V rámci spolupráce s Dopravním podnikem města Pardubic a.s. se oba naše historické trolejbusy zúčastnily akce Den bez aut / Město na míru.
V sobotu 3.9.2011 jsme připravili akci pro firmu STAPRO s. r. o. spojenou s výletem historickým trolejbusem Sanos do Bohdanče.
Dopoledne 31.8.2011 vyrazil trolejbus 353 na zvláštní jízdu specielně uspořádanou pro pedagogický sbor SPŠCH v rámci loučení se opouštěnou budovou u soudu. Odpolední jízdy pro děti "poslední den prázdnin" musel z technických důvodů odjezdit Sanos č. 329. Jízdy pro veřejnost využila necelá stovka zájemců o svezení, z nichž někteří se vozily i několik kol.
Pedagogové z SPŠCH
Sanos na Třídě Míru
Na poslední prázdninovou linku po dohodě s námi nasadil DPMP v rámci rozvíjející se spolupráce trolejbus č. 329. Jednatel jej vyfotil před zastávkou Poděbradská:
V sobotu 20.srpna jsme zkusili poprvé uspořádat akci Setkání zahradních železnic. Od rána do odpoledne se u Musea v Rosicích představovalo celkem sedm různých zahradních, hračkových a modelových železnic. Zájem návštěvníků nás mile překvapil. Mašinka určena pro svezení dětí se nezastavila. Slunečné počasí přilákalo skoro osm set lidí. Rovněž historický motoráček jezdící mezi Pardubicemi a Rosicemi a Slatiňany byl plný. Rovněž nás překvapil silný zájem o expozici ve Slatiňanech, kterou si prohlédlo na padesát zájemců. Proto jsme rozhodnuti akci zopakovat i v příštím roce a ještě ji vylepšit, aby snad všichni mohli být spokojeni.
Jednalo se o jízdu pro uzavřenou skupinu členů a příznivců spolku na trase z Pardubic do Rovenska a zpět. Několik fotografií zachycujících atmosféru naleznete ve fotogalerii.
V rámci "družby" s Dopravním podnikem města Pardubic a.s. byl v neděli 31.7.2011 náš trolejbus nasazen na nostalgickou linku 51.
Na pátek 1.7.2011 jsme opět zejména pro všechny děti, ale i dospělé připravili jízdy historického trolejbusu Škoda Sanos u příležitosti prvního dne prázdnin. Trolejbus jezdil na trase Dubina - drážka - třída Míru - nádraží - Polabiny točna a zpět.
Jubilejní pátý ročník akce Parní víkend se konal v areálu Musea Rosice n.L. o posledním červnovém víkendu 25. a 26. 6. 2011. Po oba dva dny bylo co ke koukání. I když letos bylo vystavovatelů jen poskrovnu, přesto se tu vystřídalo na dvacet různých strojů a strojků. V sobotu i v neděli se těšily největšímu zájmu dětí malé železnice, na kterých se bylo možno povozit. Každou chvíli byly doslova v obležení dětí. Zahradní železnice LGB přednostně provozovala modely parních lokomotiv. Výstava byla v letošním roce obohacena o výstavou skutečnou parní lokomotivu řady 310.922 (Škoda 1930) z České Třebové. Z železničních vozidel nechyběla souprava tří renovovaných historických nákladních vozů spolku doplněná přípojným vozem BDlm. Po oba dny byl vystaven nádherně renovovaný užitkový automobil Praga Piccolo z roku 1928. V útrobách motoráčku "Bohouš" čekala příchozí výstava fotografií z historie spolku a jím pořádaných akcí a prací. Zvláštní vlaky jezdily mezi Pardubicemi hl.n. a Rosicemi a dále mezi Pardubicemi a Slatiňany. Ve Slatiňanech v době pobytu historického motoráčku s spolek zpřístupnil expozici v tamní vodárně. Zde se nachází parní stroj z roku 1874 a parní kotel z roku 1912. Celkově dle našich odhadů navštívilo parní víkend necelých dva tisíce návštěvníků. Letošní ročník se konal za podpory Pardubického kraje a pod záštitou ing. Romana Línka, náměstka hejtmana.
Ve čtvrtek 23.6.2011 vyjel motoráček Karel s dětmi z MŠ Artura Krause na výlet do Slatiňan a zpět. Přinášíme alespoň jednu fotografii z obvodu pardubické stanice.
V sobotu 18.6.2011 se náš trolejbus zúčastnil společné akce spolu s historickým trolejbusem Dopravního podniku.
Tradiční akce "Na pivo do Medlešic", určená především pro členy spolku a jejich pozvané hosty se letos konala v poněkud rozšířenější formě. Motorák M131.1133 totiž z Pardubic sice zamířil do Medlešic, ale pokračoval dál přes Chrudim po od loňska neprovozované trati do Heřmanova Městce. Díky vstřícnosti Vojty Sadílka, majitele historického autobusu ŠD11 jsme souběžně s vlakem vypravili ještě "Náhradní autobusovou dopravu". Společně jsme dojeli do Heřmanova Městce a při zpáteční jízdě se autobus a vlak rozloučili v zastávce Klešice.
Členové PSHŽD se minulý týden doslova nezastavili. Snad vše co mělo kola jezdilo a jen doufáme, že všichni návštěvníci byli spokojeni. První akcí byla ve středu 1.6.2011 prezentace historického trolejbusu 353 a zahradní železničky LGB v prostorách DDM Alfa v Polabinách. Odpolední přeháňka vyhnala pořadatele z volného prostranství pod střechy přilehlých budov. Trolejbus se těšil zájmu, stejně tak jako železnička. Následoval pátek 3.6.2011, kdy ve večerních hodinách vyrazil do pardubických ulic historický trolejbus Sanos č. 329, který doplnil bohatý program Pernštýnské noci 2011. O víkendu 4. a 5.6.2011 jsme také vyvětrali oba motoráky i vlečný vůz. Pro ČD jsme zajišťovali kyvadlovou dopravu mezi zastávkou Pardubice závodiště a areálem letiště v rámci akce Aviatická pouť 2011. V sobotu jsme údajně jen v jednom směru převezli více jak 1600 návštěvníků. I když se jedná o poměrně krátký úsek (cca 2km), o zajímavé zážitky nebyla nouze. Vlak také doprovázel propagační slon ČD Alfík a krom letadel se souprava historických motoráčků těšila zájmu veřejnosti. Nebýt neukázněného řidiče na vlečkovém přejezdu, se kterým jsme se nesrazili jen čirou náhodou, nebyl by víkend ničím zkalen. A také na vedro, které bylo v industriálním prostředí úmorné. V sobotu 4.6.2011 se spolek účastnil ještě další akce - dětského dne na závodišti. A tak již čtvrtým rokem zde pro radost dětí jezdila zahradní železnička LGB. Zajímavým zpestřením byla jízda lokomotivy 464.008 v pondělí 6.6.2011, která nám na chvíli zapózovala u Musea v Rosicích.
Letos jsme se opět zapojili do akce Muzejních noc v Pardubicích, která se konala ve středu pátek 25. května 2011. Domníváme se, že to však nebylo šťastné řešení stanovit tuto akci mezi všedními dny. Prostor před Museem tradičně osvětloval stabilní motor Slavia s dynamem, v chodu byl ke spatření menší parní stroj a několik petrolejových lamp. Program doplňovaly jízdy historického motoráčku z Pardubic do Chrudimi a zpět. Nutno říci, že se přišlo povozit více lidí z chrudimska, než z Pardubic. Přesto však vlaky jezdili poloprázdné. Dále jezdil historický trolejbus 353 na trase mezi Dubinou a Polabinami. Kromě toho se předváděla i zahradní železnička LGB. Pokud sečteme počet návštěvníků, nebyla účast nijak oslnivá. Snad jen zdarma jezdící trolejbus jezdil trochu více zaplněn. Přesto však doufáme, že se naše konání příchozím líbilo a počítáme s ním i na rok příští.
V sobotu 21.5.2011 se konalo už 5. setkání příznivců portálu www.vlaksim.cz. V rámci této akce jsme připravili výlet zvláštního fotovlaku z Pardubic přes Chlumec n. C. do Smidar a zpět. Již tradičně jel motoráček Nataša (M131.1133) a tak se po dlouhých 35 letech podíval do míst, kde odvezl poslední vlak na dnes již neexistující trati. Jednalo se o lokálku Smidary - Vysoké Veselí, o které se dočtete ZDE. Při zpáteční cestě čekala všechny tradiční prohlídka Musea v Rosicích, kterou v podvečerních hodinách zpestřilo společné focení ze zajímavou starou technikou kolegů klubu vojenské historie. I když bylo lidí výrazně méně než loni, akce se vydařila a snad byli všichni spokojeni.
V sobotu 14.5. vyjel motoráček Nataša (M131.1133) na cestu z Pardubic do Žďárce u Skutče. Nebyla to jízda jen tak ledajaká, ale jednalo se o natáčení dokumentárního filmu, který je zaměřen na historii tratě z Rosic do Havlíčkova Brodu. I když jízda nebyla nikde ohlášena veřejnosti, budil motoráček značný zájem. První fotografie zachycuje dění v Chrasti u Chrudimi a druhá je pořízena v místě bývalé výhybny Horka, později hlásky Mezihoří.
Trolejbus 353 odvezl malé výletníky z Mateřské školky z Raisovy ulice v Jesničánkách do Bohdanče a zpátky. Za volantem trolejbusu se objevila nová posila spolku v podobě kolegyně Lucky Krskové. Ta tuhle jízdu domluvila, protože její potomek navštěvuje zmíněnou mateřskou školku.
Letošní první velká akce "Zahájení sezóny 2011" se setkala s poměrně značným zájmem návštěvníků od nejmenších až po seniory. Za sobotu i neděli Museum v Rosicích navštívilo podle našich odhadů téměř tisíc pět set návštěvníků. Velmi byl vytížen vlak jedoucí po neprovozované trati do Heřmanova Městce. Ostatní vlaky už tak plné nebyly. Nicméně i jízdy do Slatiňan a do Holic byly vzhledem k počasí poměrně slušně obsazeny. Doprovodný program u Musea obohatila nejen naše zahradní železnice LGB, ale i další železnička, které dopravovala malé návštěvníky. Kolega Malinovský prezentoval v chodu hned dva parní stroje, osvětlení zajišťoval stabilní motor Slavia v chodu. Venkovní expozici obohatily i tři historické automobily členů spolku a v motoráčku na pomníku se nacházela výstava fotografií ze života spolku a jím pořádaných akcí. Samostatnou atrakcí pak byly oba historické trolejbusy, které jak v sobotu, tak i v neděli jezdily mezi Dubinou a Polabinami. Také expozice ve Slatiňanech byla v zájmu veřejnosti. Letos se opět ukázala v obměněné formě, která lépe přiblíží veřejnosti historii zásobování lokomotiv vodou. Doufáme, že se všem zúčastněným akce líbila a přijdou se podívat i na naše další akce.
Během Aviatické pouti 2011 bychom měli našimi motoráčky zajišťovat přepravu návštěvníků mezi zastávkou Pardubice - závodiště a areálem letiště po místní vlečce. Proto byla dne 11. dubna provedena zkušební jízda motoráčku M131.1133 po vlečce.
První letošní akcí byl "Aprílový trolejbus", který 1.4.2011 jezdil odpoledne v Pardubicích. Je to neuvěřitelné, ale letos se jednalo již o pátý ročník této aktivity. Pětka bude letos i u jiných "tradičních" akcí spolku - např. u Parního víkendu, který je plánovaný na konec června. A tak jsme odzimovali a řádně vyvětrali náš trolejbus 353, doufejme že k radosti všech příznivců MHD a dětí. Trasa byla také tradiční: Pardubičky - tř. Míru - nádraží - Polabiny točna a zpět. Trolejbus jezdil bez závad a za slunečné odpoledne jsme odvezli na cca 250 doufejme že spokojených návštěvníků.
Zastávka Kyjevská
Polabiny, točna
V sobotu 12.3.2011 se zúčastnil Karel a Mirek natáčení nového filmu "Ve stínu". Natáčení se konalo na viaduktu mezi stanicemi Praha Mas. n. a Praha Bubny. Tak uvidíme, na kolik vteřin se souprava motoráčků ve filmu objeví.
Stalo se již tradicí, že vždy na počátku roku udělá radost naše zahradní železnice LGB v mateřské školce v Malých Svatoňovicích. V roce 2011 se akce konala 2.února.
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|