Ze Zlína do Pardubic za 9 hodin

Hlavní stránka > Archiv aktualit > Cesta ze Zlína

V sobotu 4.6.2005 jsme se vydali pardubickým historickým autobusem Škoda 706 RTO na den otevřených dveří v DP (DSZO) Zlín. O této akce je více zde. A protože to tam přece jen už známe z našich minulých návštěv a také proto, že máme rádi železnici vypravili jsme se zpět vlakem. Nechtěli jsme jet po hlavních tratích nekratší cestou a tak nakonec rytmická skupina webmaster & jednatel, doplněná o mého sedmiletého synovce zvolila poněkud krkolomnou trasu: Zlín - Otrokovice - Břeclav - Znojmo - Okříšky - Jihlava - Pardubice. A jak taková cesta probíhá? Docela v pohodě, jak ostatně poznáte z následujících dat:

Zlín - Otrokovice
MOs 14220, pravidelný odjezd z žst. Zlín-střed v 11.56. Odjeli jsme asi s 5 minutami kvůli čekání na křižování. Klasická souprava 810+010, my jeli ve vlečňáku a naštěstí jsme měli místo na plošině u spouštěcího okna. Takže jsme se přes vyšší teplotu na standardní koženková sedadla zase moc nelepili. Čistota vlaku - lepší průměr.

Otrokovice - Břeclav
R 804, pravidelný odjezd 12.29. Opět několika minutové zpoždění, které ale vlak cestou do Břeclavi dohnal a dojel tam na čas v 13.17. Byli jsme sami v kupé jednoho z pěti klasických DDR vagónů, kde bylo čisto a na WC bylo mýdlo, voda, ručníky i papír. Zato chodové vlastnosti vozu nebyly nic moc a po přímých úsecích koridoru jsme docela slušně tancovali.

Zpestření v Břeclavi - M 131.1463 na vlaku do Lednice
 

Břeclav - Znojmo
Vlak MOs 4516 tvořený prototypem 842.001 a Bixem s oddílem pro přepravu kol vyjel z Břeclavi načas v 13.55. V interiéru motoráku bylo celkem útulno, mimo jiné také proto, že malá vyklápěcí okénka zde šla úplně otevřít a sklopit dolů. Zato vlečňák byl nejhustší zážitek z celé cesty. Špína po zemi i po oknech, nevybrané koše a nestáhnutelná okna. Proto jsme také původní myšlenku jet v něm rychle opustili. Do Znojma jsme dojeli včas. Zajímavost jsme zaregistrovali v Hrušovanech nad Jevišovkou. Zde měl náš vlak čekat na přípoj vlaku MOs 24513 z Hevlína, který měl jet dále s námi jako přímý vůz do Znojma a dále na Os 4406 z Brna. Kvůli výluce na trati 244 ale nepřijeli jeho cestující autobusy včas a proto na ně počkala 810 z Hevlínského vlaku a my odjeli načas bez ní.

842.001 během čekání na přípoje v Hrušovanech

Znojmo - Okříšky
Vlak MOs 24816 odjel z pár minutami zpoždění, které cestou ovšem dojel. Kromě motoráku 842.004 byl v soupravě opět "cyklo" vlečňák, tentokrát ale úhlednější a původem z řady 010. Na rozdíl od motoráku byl vlek téměř plný. Cílem cyklistů byla především Šumná a blízká Vranovská přehrada. Cesta v čistém a tichém motoráku ubíhala příjemně i díky velkým mezistaničním úsekům (5 až 8 kilometrů), takže jízda připomínala spíš spěšňák než osobák. Stejně jako v 842.001 i zde byly toalety vybaveny (mýdlo, voda, ručník, papír) a funkční.

835.001 přijíždí do Okříšek

Okříšky - Jihlava
Za 40-ti minutové čekání na pustém nádraží v Okříškách nás postihla odměna v podobě Marfuši 835.001+201, která přijela na vlaku 4816. Do Jihlavy jsme odjeli opět cca s třemi minutami zpoždění, které se opět podařilo stáhnout. Subjektivní hodnocení tohoto mnohými zatracovaného motoráku je spíš příznivé. Snad jen sedačky by mohly být o kousek širší. Zato na WC je místa až až. Zajímavé je též to, že WC je chemické a při jeho použití odpadá klasický kontakt s kolejemi. Displeje BUSE uvnitř i vně vozu fungovaly.

Interiér Marfuši - pohled přes kloub:

Jihlava - Pardubice
Posledním vlakem naší cesty byl R 982 ve složení 854.013 + 2 x Bnp. Vlečné vozy kupodivu nebyly tak děsné, jak běžně bývají, ale my jsme cestu v nich neriskovali. Cesta v zánovním motoráku proběhla bez problémů a na čas. Všude bylo čisto a útulno. Ale po jízdě v ruském dlabaném ingotu nám přece jen chybělo hlášení stanic, ať už ve formě displejů BUSE (které tam nejsou) nebo reproduktorů (která tam ale jsou). Interiér 854 je ale určitě povedenější a pohodlnější.

Celkem jsme ujeli přes 350 kilometrů prakticky bez problémů. Ani jednou nám neujel přípoj, neměli jsme zpoždění vyšší než 5 minut. Vlaky jely průměrně zaplněné. Přejeme sobě i Českým drahám, aby to alespoň takhle fungovalo pořád.


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku