základní mapka - červeně zrušené vlečky
Žst. Chrudim město a vlečky cukrovaru a lihovaru kolem roku 1900
v cukrovaru je vyznačena i točna, kolmá kolej za točnou dodnes existuje
Město Chrudim leželo na trase jedné z navrhovaných variant první železnice z Olomouce do Prahy. Tím, že se tato železnice nakonec městu vyhnula se výrazně zvětšil rozdíl mezi rozvojem Pardubic a Chrudimi. Do Chrudimi přijel první vlak až 26 let po Pardubicích - v roce 1871. A na rozvoj toho co nás zde zajímá, tedy vleček, se muselo čekat až na úplný konec 19. století. Teprve v září 1899 byla totiž otevřeny tratě známé jako Chrudimské lokálky a na nich stanice Chrudim město, která se na mnoho let stala centrem dopravy na několika vlečkách. Poloha "hlavního" nádraží na havlíčkobrodské trati totiž nevyhovovala už při stavbě roku 1871 napojení tehdy nejvýznamnějšího průmyslu - ve stejném roce otevřeného lihovaru ani ještě dál ležícího cukrovaru. Jiný větší průmysl ve městě ani neexistoval.
Celkem se dají (nebo daly) v chrudimském uzlu najít následují vlečky:
1. Transporta - nový závod
Rozsáhlá vlečka do velkého areálu tzv. nového závodu odbočuje z trati 238
na dohled od zast. Chrudim zastávka. V podniku se větví na několik směrů.
Vlečka se stále používá, přežila tedy krach firmy Transporta. Ta tento nový
závod otevřela počátkem šedesátých let 20. století a jeho součástí byla i
slévárna a další provozy těžkého strojírenství. Využití vlečky není dnes tak
intenzivní jako dřív, ale stále je na soudobé poměry vysoké.
2. Transporta - starý závod
Na železnici byl napojen i původní závod, za první republiky firma Wiesner. Z
už tak dost prudkého levého oblouku u přejezdu pardubické silnice odbočovala
vlečka vlevo. Zrušena je již více než 20 let, ale mezí bývalou výhybkou a
vraty závodu dodnes leží koleje.
3. Armáda
U přejezdu výpadovky na Pardubice odbočuje z traťové koleje také vlečka do
vojenského areálu. Dříve tam sídlil opravárenský závod, nyní pouze zřejmě
sklady. Vlečka má v areálu dvě koleje + jednu kusou. Jezdí se na ní zřejmě
zcela minimálně.
4. Lihovar + Sladovna + ZZN
Z kolejiště nádraží Chrudim město odbočuje vpravo a klesá vlečka lihovaru. Ta
je dodnes velmi slušně pojížděna, a protože lihovar dodává líh pro významné
průmyslové podniky, má snad zatím ještě perspektivu. V areálu lihovaru jsou
dvě koleje s kolejovou spojkou a další kolej kusá. Na ní stojí zajímavá
nýtovaná cisterna, používaná jako manipulační zásobník. Vlečka je zajímavá i
tím, že po rekonstrukci křižovatky přechází silnici prakticky v těsné
blízkosti kruhového objezdu. Na vlečce neslouží žádná lokomotiva a posun v
areálu zajišťuje silniční traktor.
Z vlečky lihovaru ještě před přejezdem odbočuje vlevo kusá kolej do podniku
ZZN (pojížděna minimálně) a vpravo kolej do sladovny. Tam byla vlečka zajímavá
tím, že krátká kolej končila točnou, kde se vozy otáčely na koleje vedoucí
souběžně s Tovární ulicí. Koleje leží stále na místě, ale točna je
zlikvidována. Připomínají ji jen torza betonových zarážedel odbočných kolejí.
Dnes se jezdí (málo) jen těsně za vrata na kryté plnící místo.
5. Uhelné sklady
Ze zmíněné vlečky lihovaru odbočovala vedle podniku ZZN další vlečková kolej,
která za silnicí do Ostřešan obsluhovala Uhelné sklady. Ty zanikly v
osmdesátých letech a při stavbě benzínové pumpy a supermarketu zanikla většina
kolejí. Poslední kousek ležící na přejezdu byl zlikvidován při opravě
křižovatky. Přece ale jen část této vlečky existuje. Ještě dál, až u bývalého
cukrovaru stále leží na dvoře asi 50 metru kolejí. Od kdy se sem nejezdilo
nevíme, ale určitě to bylo už mnoho let před ukončením provozu do Uhelných
skladů.
6. Cukrovar
Poslední vlečkou byla kolej do cukrovaru vycházející z východního zhlaví
stanice Chrudim město. Za nechráněným přejezdem ostřešanské silnice se kolej
stáčela vpravo dolů. Tam se kdysi větvila na dvě, ale protože na jejím místě
nyní stojí několik nových budov, nejde téměř nic nalézt. Vlečka byla zrušena
už relativně dávno, poslední zbytek byl vytrhán u přejezdu kolem roku 2000,
když výhybka ve stanici byla vyjmuta už před mnoha lety.
Fotografie vleček ve stanici Chrudim město - stav 6.12.2009
Další fotky - JR©4.2.2005, není-li uvedeno jinak
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|