Za přispění našeho příznivce Zdeňka Hrdiny se nám dostal do ruky zajímavý materiál dotýkající se výstavby náspu silnice od pardubického nového nádraží do tehdy ještě neexistujících Polabin.
Dne 20.7.1946 se sešla v Pardubicích komise, která projednávala rozsah znárodnění cukrovaru v Pardubicích a další dopady tohoto aktu. Cukrovar byl znárodněn 12.ledna 1946 vyhláškou ministerstva výživy. S tím došlo k znárodnění i pozemků cukrovaru. Cukrovar byl od bombardování v roce 1944 mimo provoz a takřka celý zničený. Existoval však cca 600m dlouhý vodní kanál, který jednak přiváděl vodu do cukrovaru, ale také zásoboval služebny ČSD užitkovou vodou, zejména nutnou pro provoz parních lokomotiv. V té době začínaly přípravy výstavby nového nádraží a dále i zamýšlených úprav okolí. Pozemky cukrovaru připadly dílem městu a dílem Lihovaru. ČSD zde však měly věcné břemeno. Ke zlepšení komutačního spojení po sloučení obcí připojených k Pardubicím a nového nádraží rozhodl se místní národní výbor postavit novou silnici Pardubice – Trnová s mostem přes Labe a připojením na silnice směr Rosice, Semtín a Rybitví. Protože zamýšlená trasa vedla inundačním územím Labe, bylo nutno ji vést ve výši cca 5m nad okolním terénem po zvláštním náspu. Pro vybudování tělesa náspu byla zřízena zvláštní vlečka a to až skoro k mostu přes řeku. Samotná vlečka začínala v km 306,855 olomoucko-pražské dráhy a odbočovala z koleje č. 20. Krátkým obloukem překročila silnici a dále již pokračovala směrem k řece. K nasypání podkladu vlečky i budoucí silnice byl používán převážně materiál z vytěženého nadloží choceňského tunelu. Těleso bylo postupně nasypáno až do šíře 9m. Po dobu existence vlečky je doložen malý dřevěný inundační most. Dne 24.11.1948 se sešla k místnímu šetření komise. Už 30.11.1948 byla schválena dokumentace. Vlečka byla dlouhá až 892 m. Dle jednoho kusého zápisu víme, že byla používána určitě v roce 1952. Její časově omezený provoz však zatím neznáme. Je pravděpodobné, že vozy byly ložené sunuty a prázdné odtahovány. K překročení Labe byl určen projekt nového mostu. Nicméně k tomu nedošlo a byl použit původní most vyrobený železárnami v Sobotíně a umístěný pod zámkem už v roce 1882. Zánik vlečky souvisí s přestavbou celého okolí nádraží. V roce 1958, kdy se otevíralo nové nádraží, už existovala jen vlečka do lihovaru a v prostoru před nádražím vedla kolej směřující k všeobecným zakládkovým a vykládkovým kolejím umístěných v prostorách dnešní pošty a trávníkové plochy. Přesné datum zprovoznění silnice do Trnové se nám nepodařilo nalézt, v literatuře je uváděn rok 1959. Násep i most jsou používány do dnešních dnů.
Návrh na zřízení vlečky
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|