Související příspěvky:
Pozůstatky starého cukrovaru v H. Týnci
Vlečky a nákladiště na chrudimských lokálkách
Elektromechanické závory v Chrasti
u Chrudimi
Historii vzniku, výstavby a provozu dráhy nelze oddělovat od tratě Heřmanův Městec - Borohrádek, neboť s ní tvořila jeden nedílný celek. Dovážet cukrovku z polí v okolí Hrochova Týnce do cukrovaru ve Slatiňanech bylo nákladné, a tak se rozhodli občané Týnce postavit si cukrovar vlastní. První kampaň zahájil v roce 1871. V témž roce byla společností státní dráhy (StEG) otevřena stanice v nedalekých Dašicích (dnes Kostěnice). Vedení cukrovaru začalo uvažovat o napojení z tohoto místa vlečkou. Návrh však pro neochotu obce a velkostatku nebyl realizován. Na zasedání zemského sněmu Království Českého dne 11.2.1895 bylo schváleno poskytnutí zemské garance na splácení a zúročení 70% nákladů pro dráhy v trase H. Městec - Chrudim město - Hrochův Týnec - Moravany - Borohrádek s odbočnou tratí Chrast u Chrudimi - Hrochův Týnec. Na jaře roku 1898 byla zahájena stavba. V srpnu 1899 byla dráha již sjízdná a využívala se pro rozvoz materiálu. V Hrochově Týnci byla postavena i výtopna pro jednu lokomotivu. Oficiální zahájení provozu bylo 25. září 1899. Slavnostního otevření se zúčastnili akcionáři, představitelé obcí a okresu, představitelé průmyslových podniků, zejména pak cukrovarů. Doprava na odbočné větvi do Chrasti nebyla až do počátků motorizace nijak bohatá. na trať vyjížděly dva páry smíšených vlaků - jeden ráno a druhý v podvečer. Vlaková četa s jednou lokomotivou po zbytek dne obsluhovala pravděpodobně cukrovar. Dráha byla zestátněna roku 1925. K 15. červnu 1925 byl zahájen provoz se zjednodušeným řízením dopravy.
Od května 1929 začal na trati poprvé jezdit motorový vůz a to řady M120.325. Tím byly zavedeny tři páry ryze osobních vlaků. V roce 1930 byla otevřena nová zastávka Brčekoly. A od léta 1932 byla otevřena nová zastávka Hrochův Týnec - mlýn. Podle letního jízdního řádu 1933 přestaly nákladní vlaky vozit cestující. V osobní dopravě zůstaly 3 páry motorových vlaků. Od 15.5.1934 byla osobní doprava na trati Týnec - Chrast z důvodů hospodářské krize zrušena a nahrazena autobusovou linkou ČSD. Nákladní doprava fungovala pouze po dobu kampaní. Ale již v létě 1935 byla autobusová linka zrušena a dále se objevuje v jízdním řádu poznámka trať 157 H. Týnec - Chrast -- neobsazeno. Dnem 16. listopadu 1941 byla znovu obnovena osobní vlaková doprava. Slavnostní zahájení provedl motorový vůz řady M 120.4 se dvěmi přípojnými vozy. Od konce roku 1944 sílily nálety spojenců a útoky domácích partyzánů. Dne 18.4.1945 otřásla celým okolím Rosic u Chrasti veliká exploze. Partyzáni vyhodili do vzduchu 6 vozů plných výbušnin, které stály se spoustou dalších vozidel odstavených na trati. Provoz byl obnoven až po skončení války. Následovalo rozšíření osobní dopravy. Roku 1958 protestuje obyvatelstvo proti likvidaci své dráhy. 60. léta jsou charakterizována rostoucím automobilismem a odklonem od kolejové dopravy.
Málo významná trať bez nákladní dopravy byla leckomu trnem v oku. A tak 31.1.1978 se ozvalo houkání pravidelného motorového osobního vlaku na lokálce naposledy. Trať začala být likvidována od roku 1982 do roku 1990. Dodnes je provozní pouze úsek Chrast - Chrast město a to jen pro nákladní dopravu. Dne 2.10.1999 sem zajel motorový vůz M 131.1133 se skupinou zájezdu cestovní kanceláře ČD. Dochovaných pozůstatků je poměrně hodně. Téměř v celé trase je patrný násep. Ve stanici Rosice u Chrasti stojí výpravní budova a skladiště. Nejvíce změn prodělal Hrochův Týnec. V místech křížení s tratí není patrného téměř nic. Z mostu přes říčku Ležák zbyly jen opěry na březích. Vlastní most byl údajně odcizen a prodán do šrotu, nikoliv regilérně zlikvidován ČSD. Podél trati jsou patrné hektometrovníky. Nákladní doprava už jezdí jen v úseku Chrast - Chrast město. A to už zcela minimálně - v létě roku 2005 je trať nepoužívaná vůbec.
Aktualizace 12/2005 - poslední zbývající úsek trati, tedy Chrast - Chrast město je zrušen, koleje vytrhány, přejezdy zaasfaltovány.
Aktualizace 3/2019 - do fotogalerie přidány fotografie aktuálního stavu pozůstatků dráhy.
Schéma celé trati - stav z roku 1954 - najdete ve
fotogalerii
Ukázka jízdního řádu nedlouho před koncem provozu - z grafikonu 1975/76
Prameny: publikace Místní dráha Chrast u Chrudimi - Hrochův Týnec Nakladatelství ing. Radek Sedláček
tady stál v roce 1998 náš motorák foto 10.1.2007 |
už jen pár pražců leží na pláni stanice Chrast město 10.1.2007 |
Příjezd od hlavní trati do města... 10.1.2007 |
Ještě v roce 2005 byla tady vidět předvěst 10.1.2007 |
Vytrhaná trať do města 1.12.2005 |
Zaasfaltovaný přejezd 1.12.2005 |
Vyjmutá výhybka na týneckém zhlaví žst. Chrast město |
Vytrhané koleje v žst. Chrast město |
Trať směrem z Chrasti "hl.n." je už označená červeným terčem 20.8.2005 |
Ovládací pult reléovky v Chrasti 20.8.2005 |
Tohle už opravdu moc lidí neuvidí - stažené závory na trati do města - 20.8.2005 |
Výřez z plánu H. Týnce z knihy Dějiny Města Hrochova Týnce od p. Ročka (1926) |
753.229 posunuje v žst. Chrast u Chrudimi město. Pohled směrem k Hrochově Týnci. Koleje končí po několika desítkách metrů (1998) |
M131.1133 jako zvláštní vlak ve st. Chrast město (1998) |
Předvěst vjezdového návěstidla žst. Chrast svítí na zarostlé koleje |
Tudy odjížděly vlaky směrem na H. Týnec (10.7.2005) |
zarostlé kolejiště v žst. Chrast město (10.7.2005) |
Budova žst. Rosice u Chrast je obydlená-stav v roce 1998 |
skladiště v Rosicích rok 1998 |
Výpravní budova žst. Chras u Chr. město - 2003 |
Opěry bývalého mostu přes říčku u Hrochova Týnce. JR©1.10.2003 |
Zachovalý násep bývalé trat v Hrochově Týnci JR©1.10.2003 |
Podjezd zrušené cihlářské úzkokolejky pod tratí u Rosic. JR©1.10.2003 |
Vjezd do Chrasti od stanice Chrast město v únoru 2005 O závorách více zde |
Propustek u Brčekol byl opravován ještě v roce 1970 |
Těleso za obcí Blansko propustek, kilometrovník a násep. |
Mezi Hr. Týncem a Blanskem vede v ose dráhy frekventovaná místní komunikace. JR©1.10.2003 |
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|