AKTUALIZOVÁNO 11/2014. Modely velikosti TT mne pronásledují už přes 30 let a přes několik krizí stále alespoň nějaké vlastním - viz konec stránky.
Úvodem - protože nejsem a nebudu "MODELÁŘ", ale spíš jsem a budu "HRAČIČKA", nikdy jsem se příliš nepokoušel držet se věrně skutečnosti. Snažil jsem se nemít na kolejištích přílišné nesmysly, ale tím to končilo. U posledního kolejiště už i trochu odpovídala návěstidla skutečnosti, ale vozidla mám prostě taková jaká mám. Už někdy na střední škole jsem to vyřešil jednoduše - založili jsme si s kamarády imaginární dopravní společnost Internation Railways Corporation (IRC) a ta také jako provoz na kolejištích zajišťovala.
Dnes, kdy jsou soukromníci běžní, počítám (pokud se k tomu dostanu) že finální kolejiště bude znázorňovat lokálku provozovanou imaginární soukromou firmou - tak vyřeším problém s věrností definitivně. Návrh někdy snad budoucího kolejiště je na konci stránky.
První pořádné kolejiště bylo dost megalomanská záležitost. Na dost vratkém rámu byla postavena jedna dvojkolejka s funkčním elmech. autoblokem, další dvoukolejka přes skryté nádraží v tunelu a lokálka do nejvyšší úrovně. Kolejiště bylo po celou dobu stavby (1988-1990) neustále ve vývoji. Takže nakonec byla druhá hlavní trať zjednokolejněna a propojena s lokálkou atd. Kolejiště mělo přes 3,5 metrů na šířku a poněkud mne vytlačovalo z pokoje.
Druhé kolejiště bylo labutí písní mých TT vláčků - v provozu nebylo ani jeden rok v roce 1990. Byla to jen klasická deska asi 180 x 100 cm s dvojkolejkou a jediným nádražím. Vzhledem k finančním potížím jsem v roce 1991 prakticky všechen tt-materiál prodal...
Továrna a v ní dlouhý plošiňák - můj poslední model koupený za socialismu |
Požár u nádraží, zasahuje požární angličák Matchbox |
Předposlední kolejiště postavené v roce 2001 také nebylo nikdy dodělané. Rozebral jsem ho v roce 2003, a je to asi na velmi dlouho. Věřím, že někdy se k němu ale vrátím. Představu o schématu je možné si kromě fotek udělat i z tohoto plánku napájení (bez horní lokálky, tam jsem ho stejně nikdy nedodělal):
Ještě jedno kolejiště TT se mi doma objevilo, ale je bylo opravdu minikolejiště. Koupil jsem ho v podstatě hotové pro potomka. Byl na něm jediný okruh, nádraží s dvěma kolejemi a jeden šturc. Musím uznat, že i s tím si dokážu vyhrát :-) Na třech fotkách je pohled na všechny pojízdné lokomotivy, které z obřího vozového parku zbyly. Můžete se i podívat na jeden filmeček, na kterém je zcela nemodelovou rychlostí řítící se manipulák vedený ragulinem. Filmeček má pár vteřin - http://www.youtube.com/watch?v=8cYmmtRmb4Y
30 let starý model páry a naopak zánovní sypák ve šturcu u skladiště. |
Jediný pojízdný ragulin a vzadu na vedlejší koleji oba funkční hektory |
Ragulin ještě jednou - pohled z "přednádraží" do stanice |
Plány do budoucna samozřejmě existovaly a vypadaly asi takhle jako na plánku, nakresleném už před mnoha lety:
Věci se občas dějí jinak než by člověk čekal. V půlce roku 2014, dávno potom, co jsem se všeho z bývalých kolejišť zbavil, se mi najednou podařilo získat moc zachovalý základ většího TT kolejiště. Neváhal jsem ani chvíli - takhle vypadlo po dovezení domů:
No a po pár měsících modernizace vypadá tak, jak je na níže přiložených fotkách. V roce 2015 předpokládám, že ho při vybraných akcích budeme provozovat v našem muzeu. Časem doplním další fotografie, zatím jen pro představu:
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|
Poslední aktualizace této stránky - 01.06.2023 :: pshzd.cz ::