Aktualizace 11/2015
Do konce října jsme se zase kousek pohnuli. Vůz už
má všechna okna a interiér obložený stěnovými výplněmi. Také už máme
připravenou kolej, na které bude vůz následně vystaven.
Práce pokračují nyní zejména na dílně, kde se vyrábí nové okenní rámy,
lišty, krytky, atd. Bohužel 90% všeho bylo shnilé nebo poškozené "chatařem"
a pro vozidlo by již nebylo možné to použít.
Aktualizace 10/2015
Opět to vypadá, že se na renovaci
M120.206 moc
neděje. Opak je pravdou, ale jsou to drobné činnosti, které zaberou hodně
času a nejsou příliš vidět. Jen výroba a montáž okenních obrub je velmi
pracná.
Zjistili jsme např., že naši předkové hliníkové okenní rámy odlévaly a ručně
opracovávali. Bohužel některé nám chybí a není v našich možnostech vyrobit
nové, proto musíme nyní improvizovat.
Aktualizace 8/2015
Aktualizace 7/2015
Práce na stropu motorového vozu M120.206
Aktualizace 6/2015
Tak pomalinku práce opět pokračují. Dveře už začínají vypadat jako z motoráku. Jen škoda, že máme všichni tak málo času včetně našeho dodavatele.
Aktualizace 4/2015
Jsou postupně kompletovány vstupní dveře a na střechu vozidla přibyla maketa chladiče (bez chladících článků), jejíž umístění tak lépe vystihne venkovní vzhled vozidla. Letos za podpory Nadace ČEZ se vůz ještě dočká interiéru a usazení na kola, byť zatím jen jako nepojízdný vystavovaný exponát.
Aby bylo vidět, že i přes zimu pokračuje obnova M120.206, tak přinášíme jednu fotografii. porovnání starého rámu dveří a již vyrobené 4 nové. Původní pro rozsah poškození není možné použít.Aby bylo vidět, že i přes zimu pokračuje obnova M120.206, tak přinášíme jednu fotografii. porovnání starého rámu dveří a již vyrobené 4 nové. Původní pro rozsah poškození není možné použít.
Práce na skříni motorového vozu pokročily do té míry, že bylo možné na zimu vůz zazimovat. Práce nyní pokračují mimo vlastní vůz, na kterém se bude pokračovat opět zjara.
Listopad 2014 - opětovná kompletace vozu:
Pokládání nové podlahy
Stav skříně na konci října 2014:
V jednu chvíli toho zbylo z motoráčku opravdu málo...
Oprava skříně začala důkladným rozebráním a zjištěním stavu. Mnoho věcí se vyrábí znovu a tak nejdříve měříme, zkoumáme a měříme...
Nové čelo už namontované na voze - 26.10.2013
Nové čelo už namontované na voze - 26.10.2013
Příprava čela na montáž - 26.10.2013
Oplechované nové čelo - 9/2013
Nově vyrobené čelo motorového vozu - 9/2013
Stav vozu koncem srpna 2013
Výroba nových čel motorového vozu - 8/2013
Skříň motorového vozu po brigádě dne 29.6.2013. Další foto z brigády
najdete zde.
Stav vozu M120.006 po dovezení do Rosic nad Labem k našemu Museu.
Děkujeme všem, kteří nám přispěli hlasem v rámci burzy filantropie. Jelikož jsme zvítězili a zaujali zajímavým projektem, podařilo se jednatelovi obhájit plných 33 tisíc na opravu vozu M120.206. Chcete-li někdo osobně pomoci, napište jednatelovi, který to celé organizuje. Na ilustrační fotce jsou uvedeni dárci, které naše snažení oslovilo.
Ve druhé polovině 20. let řešily ČSD problematiku dopravy na místních tratích za účelem zlevnění a zrychlení provozu. Do tohoto období se datuje také objednávání motorových vozů od domácích výrobců. Na rozdíl od Škody či ČKD, kteří použily pro svou konstrukci autobusovou skříň, Tatra Kopřivnice přišla s modernější konstrukcí lehkého vozidla. Řada M120.2 se vyráběla postupně ve třech skupinách vozidel, a to 201-210, 211-220 a 221-226. Vozy měly konstrukční rychlost 50km/h (jiné zdroje udávají 54 km/h). Vozová skříň byla dřevěné konstrukce s oplechováním. Rám vozidel byl u prvních 10 vozů z trámců, vyšší čísla pak měla rám částečně příhradový. Stanoviště strojvedoucího, která tvořila zároveň nástupní plošinu, byla oddělena přepážkou s posuvnými dveřmi. V oddíle bylo celkem 28 míst k sezení s uspořádáním 3+1. Vytápění bylo realizováno výfukovými plyny. Pohon obstarával benzínový šestiválec o výkonu 65 koní s výkyvným převodem. Od konce března 1928 se vozy postupně dostávaly do provozu (zejména zkušebního), poslední byl z výroby předán na konci března 1929. Provozní život motoráčků nebyl nijak dlouhý. V roce 1938 byly některé vozy (i po poměrně dlouhém odstavení) postupně rekonstruovány na přípojné. Poslední vůz v provozu (údajně) M120.210 dojezdil v létě 1943 a po zrušení o šest let později byl upraven k provozu za motorovou drezínou. Náš vůz M120.206 jezdil v Šumperku, Chomutově či Pečkách a 7.6.1938 byl rekonstruován na přípojný. Dojezdil v Jičíně na konci 40. let, kdy byl odstrojen a skříň prodána mimo ČSD.
Sesterský vůz M 120.205 v provozu v Třebáni
Náš spolek získal vůz od soukromého majitele před koncem roku 2012 a umístil jej do venkovní expozice v Rosicích n.L. Ačkoliv vůz zatím vyhlíží jako nevzhledná bouda, je to jen dočasně. Již nyní vzniká projekt, jak vozu nejprve vrátit alespoň částečně vzhled motoráku a časem není vyloučen ani jeho případný návrat na koleje. Je to však ještě velmi velmi dlouhá cesta. Kdo by měl zájem se na tomto projektu podílet (prací, finančně, atp.), hlaste se jednateli spolku.
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|
Poslední aktualizace této stránky - 01.06.2023 :: pshzd.cz ::