V druhé polovině 20. let minulého století chtěly ČSD co
nejvíce snížit náklady na provoz na místních tratích. Proto vyhlásily soutěž o
sestavení kolejového autobusu, který by postačoval méně vytížené osobní
dopravě.
V roce 1927 vyrobila firma ČKD kolejový autobus řady M120.001. Jednalo se o
skříň určenou pro silniční autobus Praga NO. Vůz byl konstruován pro rychlost
50 km/h. Motor byl uložen jako u silniční verze na předsunutém místě s
kapotou. Dveře pro nástup a výstup byly po obou stranách stanoviště řidiče.
Vůz neměl přechodové můstky. Stanoviště strojvedoucího se nacházelo v předu
mezi vstupními dveřmi. Počet míst pro cestující byl 29. Vůz neměl klasické
nárazníky, ale provizorní manipulační spřahadlo. Pro pohon byl použit
čtyřválcový autobusový benzínový motor. Vůz M120.001 zůstal pouze prototypem.
Jezdil na trati Čejč - Zaječí. a Kopidlno - Bakov n.J. Zkoušen byl také na
středním Slovensku. V provozu by do roku 1936. Administrativně zrušen až v
roce 1946.
Na sklonku roku 1927 (asi 30.12.1927) byl ČSD převzat obdobný
kolejový autobus který zkompletovala Škoda Plzeň. Jednalo se o upravený silniční autobus Škoda 550. Na rozdíl
od ČKD vybavila vozidlo točnou, kterou bylo možné ručně vůz otočit pro cestu
zpět. Vůz M120.101 byl zkoušen na dnes již zrušené trati Ostrov n.O. -
Jáchymov. Jezdil po té v Plzni a Českých Budějovicích. Od roku 1935 pracoval v
dílnách Nymburk. Návrh na zrušení v roce 1944, administrativní zrušení
26.8.1946.
Protože se vůz dobře osvědčil (lépe než výrobek ČKD) objednaly ČSD sérii 10
kusů. Ty byly vyrobeny v roce 1928. Jezdily na východním Slovensku v Košicích,
či Humenném. U nás se objevily dva vozy v Kladně. Poslední dojezdil v Košicích
v roce 1938.
Sériové vozy řady M 120.1 se udržely v provozu dosti dlouho, přestože již
vznikly mnohem dokonalejší a lépe vykonstruované vozy. Škoda je, že takovéto
vozidlo se nedočkalo dnešních dnů. Podobné typy kolejových autobusů jsou
zachovány v sousedním Německu.
Technická data :
M 120.0 M 120.1 Výrobce : ČKD Praha Škoda Plzeň Rozvor : 4100 mm 4340 mm Délka přes nárazníky: 8820 mm 9300 mm Počet míst k sezení : 29 29 Váha obsazeného vozu : 10,7 t 12,2 t Nejvyšší rychlost : 55 km/h 50 km/h Motor - počet válců : 4 4 - výkon : 55 HP 56 HP - pohonná směs : lihobenzinová benzin - chlazení : vodní vodní Přenos výkonu : mechanický mechanický - počet převodů 3/1 3/1
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|