M 120.3 „Malý věžák“

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > M 120.3

V letech 1928 až 1930 se vyráběly motorové vozy řady M 120.3 - letech 1928-29 bylo vyrobeno v Kopřivnici 26 vozů, v roce 1930 zhotoven 1 vůz ve Studénce, takže celkem šlo o 27 kusů. Byly prvním představitelem originální konstrukce s věžovým stanovištěm strojvedoucího.

Rozměrově se jednalo o skříň určenou až pro rychlost 60 km/h. Motor byl posunut do středu rámu vozu, vstupní posuvné dveře byly uprostřed bočnic a v čelních stěnách se nacházely přechodové dveře pro chození z vozu do vozu. Na čelech byly upevněny přechodové můstky a bezpečnostní řetízky. Stanoviště strojvedoucího se nacházelo ve věži uprostřed vozu. Strojvedoucí stál nohama nad motorem a to mu umožňovalo dobrý rozhled. Po stranách věže byly umístěny chladiče a palivové nádrže. Počet míst pro cestující byl 36. Vozy neměly ještě klasické nárazníky, ale středové spřáhlo, podobné jako u tramvají.

Motorové vozy řady M 120.3 se osvědčily dobře. Od roku 1930 se dovybavovaly nárazníky a šroubovkami lehkého provedení. Do roku 1938 však tato úprava nebyla provedena ještě na všech vozech. V roce 1938 jich bylo předáno celkem 13 k provozu na německých železnicích DRB. Vozy převzaté k DRB dislokovány převážně na Chomutovsku a Podmokelsku. I po roce 1945 jich zůstalo několik v provozu. Poslední byl vyřazen v roce 1949.

Technická data :

Výrobce :                    
Rozvor :
Délka přes nárazníky :
Počet míst k sezení :
Váha obsazeného vozu :
Nejvyšší rychlost :  
Motor



Přenos výkonu :       

Tatra Kopřivnice
4220 mm
9200 mm
36
12,3 t
54 km/h
– počet válců :  6
- výkon :  65 HP
- pohonná směs :  lihobenzinová
- chlazení : vodní
 mechanický výkyvný

 


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku