Řada 854/954 ČD

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > 854

Vzhledem k finanční situaci ČD je zřejmé, že při cenách nových železničních vozidel nepřipadá v úvahu kompletní jednorázová obměna parku motorových vozů. Motorové vozy řad 852 a 853 bude nezbytné udržet ještě řadu let v provozu. Tyto dvě série, dodané v letech 1968 – 1971 v dnešní době mohou ještě uspokojit rámem vozu a skeletem, byť ne z hlediska moderní konstrukce, ale technického stavu a tím i možnosti dalšího použití. Jako nezbytné se však ukázalo nahradit poměrně nespolehlivý motor K 12 V 170 DR motorem novým.

Jedinou vhodnou cestou se tedy ukázala remotorizace. Tato myšlenka byla oživena v průběhu roku 1996 a úrodnou půdu nemohla najít nikde jinde, než v Pars DMN Šumperk, kde byly vozy obou řad opravovány po celou dobu provozu. V rámci intenzivních jednání s ČD bylo osloveno několik zahraničních firem, poněvadž vhodný motor domácí provenience k dispozici nebyl. Začátkem roku 1997 bylo nakonec rozhodnuto o použití motoru Caterpillar řady 3412 s ohledem na jeho parametry a technické a servisní zázemí dodavatele.

Ruku v ruce s úvahami o remotorizaci však byla zvažována i možnost celkové modernizace vozu za účelem prodloužení životnosti skříně, instalace moderního způsobu ovládání i odpovídajícím úpravám interiéru – tím by rekonstrukce byla plně smysluplná. Pro rekonstrukci bylo rozhodnuto použít materiály a komponenty již schválené českými drahami a používané při novostavbách a modernizacích kolejových vozidel, což umožnilo značné urychlení celého procesu. Současně dostali příležitost čeští dodavatelé jednotlivých komponentů. Projekt elektrické části vozu, stanoviště strojvedoucího, zástavby motoru, včetně dodávky rozvaděče, pultů stanoviště a řídícího systému INTELO byl zajištěn společností LOKEL s nemalými zkušenostmi v této oblasti. Většinu dalších úprav řešila společnost Pars DMN (Pars nova) vlastními kapacitami. K realizaci došlo tedy v roce 1997, kdy byl v rekordně krátké době šesti měsíců zmodernizován motorový vůz 853.030. Po vystavení na 39. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně prodělal prototyp počátkem roku 1998 již s novým označením 854.030 náročné zkoušky na ŽZO v Cerhenicích. Od konce ledna 1998 byl nasazen do pravidelného provozu ČD. V rámci zkušebního provozu na pravidelných vlacích najel do poloviny roku 1999 cca 170 000 km. To umožnilo získat cenné zkušenosti pro přípravu sériového provedení modernizace většího počtu vozů řad 852 a 853.

Dne 10.8.1997 byl po najetí na spadlý strom poblíž stanice Malá Skála na Turnovsku násilně poškozen motorový vůz 852.016. Následovalo odstavení v PJ Hradec Králové, ale v březnu 1999 byl přistaven k vykonání opravy do Šumperka. Rozsah poškození vyžadoval v podstatě kompletní demontáž vozu včetně vnitřního vybavení. Na základě výzvy GŘ ČD a po následné úspěšné nabídce firmy Pars DMN byla na vozidle provedena v pořadí již druhá rekonstrukce na řadu 854 s úpravami provedenými na základě provozních zkušeností s prvním vozem. Po prototypu 854.030 se tak v prosinci 1999 objevil v provozu na kolejích ČD další modernizovaný motorový vůz řady 854 – 854.216, jenž představuje předsériové provedení komplexní modernizace motorových vozů řad 852 a 853. Sériové modernizace byly zahájeny v roce 2000 a vzhledem k velmi dobrým provozním výsledkům předpokládají ČD výhledově modernizovat všech 50 vozů ř. 852 a 853. Po povedené rekonstrukci jsou vozy označovány jako řada 854, přičemž vozy řady 853 mají zachováno původní inventární číslo, vozy řady 852 jsou označeny jako 854.2 a původním číslem.

Technická data :
Výrobce rekonstrukce PARS DMN Šumperk, PARS nova Šumperk
Uspořádání dvojkolí B´2´
Maximální rychlost 120 km/h
Jmenovitý výkon 588 kW
Přenos výkonu hydrodynamický
Spalovací motor Caterpillar 3412 E DI-TA
Hmotnost ve službě 50,3 t
Hmotnost obsazeného vozu 56,5 t
Maximální hmotnost na nápravu 17,3 t
Délka přes nárazníky 24 790 mm
Vzdálenost otočných čepů 17 200 mm
Rozvor podvozku 2 400 mm
Počet míst k sezení na pevných sedadlech 48

V poslední době se rozbíhá rekonstrukce poštovních vozů řady Postw. na řídící vozy řady 954 - zde vůz 954.006:

 

 


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Předseda spolku: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Jednatel a webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 344 485
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku