M 120.4 "Věžák"

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > M 120.4

V roce 1931 došlo k výrobě dvou prototypů, které koncepčně vycházely ze řady M 120.3. U nového vozu bylo použity osvědčeného motoru, který měl zabudovanou reverzaci. To znamená, že mohl běžet jak jedním, tak druhým směrem. Pro přenos výkonu byla použita čtyřstupňová planetová převodovka Tatra s poměry od 1 : 4,79 po 1 : 1. Proti předchozímu typu měly větší rozvor a pojaly více cestujících.
Měly jako jedny z prvních dosazenou toaletu. Pro dorozumívání strojvedoucího ve věži bylo použito kovového zvukovodu od vstupních dveří. Motorové vozy postupem výroby měnily vzhled skříně. Prvních 69 vozů (vyrobených do roku 1933) mělo rám příhradové konstrukce a osmiúhelníkový půdorys skříně. Celkem vyrobeno v 9 sériích 89 vozů. Posledních 10 vozidel předáno v listopadu 1935
Vozy byly jedním z nejrozšířenějších typů. Přestože byly poháněny benzínovou směsí dojezdily u ČSD až v roce 1958 a na vlečkách některé z nich sloužily až do konce 60. let minulého století.

Řadou M 120.4 byly označeny i další dva vozy:
M 120.401 (druhé obsazení této řady) - v roce 1934 dodán pro OZVD jeden vůz.
M 120.401 (třetí obsazení této řady) - v roce 1930 vyroben pro Lokální trať Studénka-Štramberk jeden vůz.

Technická data :

Výrobce : Tatra Kopřivnice
Rozvor : 4800 mm
Délka přes nárazníky : 10530 mm
Počet míst k sezení : 37
Váha obsazeného vozu : 12,3 t
Nejvyšší rychlost : 50 km/h
Motor - počet válců : 6
         - výkon : 120 HP
         - pohonná směs : lihobenzinová
         - chlazení : vodní
Přenos výkonu : mechanický planetový


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku