V roce 1931 došlo k výrobě dvou prototypů, které koncepčně
vycházely ze řady M 120.3. U nového vozu bylo použity osvědčeného motoru,
který měl zabudovanou reverzaci. To znamená, že mohl běžet jak jedním, tak
druhým směrem. Pro přenos výkonu byla použita čtyřstupňová planetová
převodovka Tatra s poměry od 1 : 4,79 po 1 : 1. Proti předchozímu typu měly
větší rozvor a pojaly více cestujících.
Měly jako jedny z prvních dosazenou toaletu. Pro dorozumívání strojvedoucího
ve věži bylo použito kovového zvukovodu od vstupních dveří. Motorové vozy
postupem výroby měnily vzhled skříně. Prvních 69 vozů (vyrobených do roku
1933) mělo rám příhradové konstrukce a osmiúhelníkový půdorys skříně. Celkem
vyrobeno v 9 sériích 89 vozů. Posledních 10 vozidel předáno v listopadu 1935
Vozy byly jedním z nejrozšířenějších typů. Přestože byly poháněny benzínovou
směsí dojezdily u ČSD až v roce 1958 a na vlečkách některé z nich sloužily až
do konce 60. let minulého století.
Řadou M 120.4 byly označeny i další dva vozy:
M 120.401 (druhé obsazení této řady) - v roce 1934 dodán pro OZVD jeden
vůz.
M 120.401 (třetí obsazení této řady) - v roce 1930 vyroben pro Lokální
trať Studénka-Štramberk jeden vůz.
Technická data :
Výrobce : Tatra Kopřivnice
Rozvor : 4800 mm
Délka přes nárazníky : 10530 mm
Počet míst k sezení : 37
Váha obsazeného vozu : 12,3 t
Nejvyšší rychlost : 50 km/h
Motor - počet válců : 6
- výkon : 120 HP
- pohonná směs : lihobenzinová
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : mechanický planetový
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|