Na konci roku 1945 byl dán návrh také na konstrukci
čtyřnápravového jednoduchého mot. vozu s elektrickým přenosem výkonu. Přestože
nebyla doposud realizována stavba mot. vozů M 284.0,1 (objednány 1939) v
Královopolské strojírně, došlo již ke stavbě prvních vozů M 262.0. Vozy měly
mít výhodnou přechodnost s malým tlakem na nápravu, který by umožnil přechod
na všechny tratě.
Základem hnacího agregátu motorového vozu byl nově vyvinutý naftový motor ČKD
typu 12 V 170 DR, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V. Měl průměr válců
170 mm, zdvih pístů 190 mm při 1 360 ot. za min. dával výkon 410HP. Při stavbě
bylo použito vstřikovačů i vstřikovacích čerpadel značky PAL. Motor byl uložen
v rámu zadního podvozku společně s trakčním dynamem. Hnací elektromotory byly
v rámu předního podvozku, který měl kratší rozvor. Skříň byla celokovová,
svařovaná. Za předním stanovištěm se nacházela vstupní chodbička a malý oddíl
pro cestující (původně pro kuřáky). Dále následoval velký oddíl a opět
chodbička pro nástup a výstup. Za ní byl záchod a prostor el. rozvaděče. Po té
následovalo velké zadní stanoviště, kde pod krytem z houní byl ukryt motor s
generátorem.
Vozy se začaly vyrábět v roce 1949. Vozové skříně vyrobila Královopolská a
výzbroj včetně motoru dodala ČKD. Od čísla 91, kdy byl pozměněn vzhled skříně
se výroba z důvodu kapacity přesunula do závodu Vagónka Studénka. Výroba byla
ukončena v roce 1959. Celkem bylo vyrobeno 250 vozů, ale na koleje se jich
dostalo pouze 238. Posledních 12 vozů shořelo při požáru závodu. Jejich nová
výroba již nebyla obnovena.
V sedmdesátých letech se připravila remotorizace některých vozů. Zhruba do
dvacítky vozidel byl dosazen lodní motor. Jednalo se o řadový šestiválec
používaný v remorkérech. Vozy obdržely řadu M 262.1. U ČD nesou označení 831,
s původním motorem pak řadu 830.
Technická data :
Výrobce : Královopolská str./Vagónka Studénka/ČKD
Rozvor : 16410 mm
Délka přes nárazníky : 21196 mm
Počet míst k sezení : 56
Váha obsazeného vozu : 48,6 t
Nejvyšší rychlost : 90 km/h
Motor - počet válců : 12
- výkon : 410 HP
- pohonná směs : nafta motorová
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : elektrický ČKD
Snímek motorového vozu M262.033 lze podle následujících dat zařadit do období
od 1.5.1951 až 2.6.1956.:
- má hvězdu-hvězdy zavedeny od 1.5.1951 předpisem A5
- má velký čelní reflektor a jedná se o III.vozovou třídu (zrušení
3.6.1956).
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|