Ve druhé polovině 60. let minulého století bylo zřejmé, že
motorové jednotky GANZ z Maďarska v rychlíkové dopravě již zastaraly. Proto se
hledala ekvivalentní náhrada, zejména pro rychlík Vindobona z Berlína do
Vídně. Konstrukcí byla pověřena Vagónka Studénka. Vozy vycházely z řady M286.0
z let 1966-1967. Byl použit stejný typ motoru K12V170DR, který se osvědčil v
motorových lokomotivách T444.0. Moderně řešená skříň rychlíkové vozu vycházela
z požadavku volně sestavitelných vlakových souprav. V letech 1968 a 1969 byly
vyrobeny dvě řady motorových vozů. M296.1 (dnes 853) určené pro vozbu
mezinárodních rychlíků a řada M 296.2 (dnes 852), určená pro vnitrostátní
dopravu. Celkem bylo vyrobeno 57 vozů.
Vzhledově se v podstatě nelišily. Odlišnost byla především v účelu jejich
použití a proto měla řada M296.1 určitá zlepšení. Např. automatický regulátor
rychlosti jízdy, tlačítkový brzdič či možnost dvojčinného řízení.
V provozu velmi rychle vytlačily jednotky M298.0 maďarské výroby a několik let
vozily mezinárodní rychlíky. V osmdesátých letech pak vozí zejména vyhlášený
rychlík Krakonoš z Prahy do Svobody nad Úpou. V provozu jsou u strojvedoucích
oblíbeny. Přesto však vozy trpí značnou poruchovostí pro nedostatek náhradních
dílů. Od roku 2000 jsou některé vozy remotorizovány motorem Caterpillar a
nesou řadu 854.
Technická data :
Výrobce : Vagónka Studénka
Rozvor : 17300 mm
Délka přes nárazníky : 24400 mm
Počet míst k sezení : 66
Váha obsazeného vozu : 52 t
Nejvyšší rychlost : 100 km/h
Motor - počet válců : 12
- výkon : 410 HP
- pohonná směs : nafta motorová
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : hydraulický
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|