Motorové vozy pro údržbu a kontrolu trolejového vedení

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > MVTV

 

Pro výstavbu a provozní kontrolu byly od počátku elektrické trakce na území českých zemí využívány samostatně postavené trolejové věže celodřevěné konstrukce, nebo upravené běžné vozy. Zaměříme se však na vozidla pojízdná vlastní silou, která byla důležitá zejména pro běžné opravy a kontroly trolejového vedení. První motorový vůz se tu objevil až po 2. světové válce a obdržel označení M142.001. Jezdil v Praze v obvodu zdejších elektrizovaných nádraží a jejich propojení. Jednalo se o kořistní vozidlo německého původu. Obdobných kořistních vozů bylo provozováno hned několik. Ale to bylo stále málo. V rámci budování elektrifikace trati Praha – Žilina bylo upraveno několik prvorepublikových motorových vozů různých řad. V polovině padesátých let tak je známo 9 vozů řady M274.0. Kromě toho probíhala nejednotně úprava dalších vozidel. Byly to: M251.102, M132.003, M130.308, M130.501, M130.126, M130.1100, M 232.218, M 284.003, M 284.004, M 284.101 a M 283.103. Specifickou přestavbou byla motorová dvouvozová jednotka M 264.001 (ex M296.001), která několik let jezdila v Pardubicích. Druhá jednotka řady M 296.002 byla v Pardubicích provozována jako tažené vozidlo upravené pro potřeby Elektroúseku. Již od počátku se vyjma řady M 274.0 počítalo s provizorním řešením a hledal se specializovaný univerzální vůz z výroby. Proto ČSD objednaly z německého Bautzenu postupně 20 vozů řady M144.0 dodávaných od konce 50. let a 27 ks řady M263.0 v první polovině let šedesátých. (Domácí výroba z kapacitních důvodů nebyla možná.) Tím docházelo k postupnému vyřazení výše uvedených přestavěných prvorepublikových a kořistních motoráčků a následovala buď jejich rekonstrukce na tažená vozidla nebo sešrotování. Vagónka Studénka vyrobila na začátku 70. let 30 ks vozů řady M250.0 (MVTV 3). Mezidobí překlenula rekonstrukce vozů M131.1 na řadu M131.2 - této řadě je věnována speciální stránka. Posledním tuzemským vyrobeným vozem byla řada M153.0 (MVTV 2), kterých bylo v letech 1981-1993 vyrobeno 112 kusů. Tyto vozy slouží dodnes. Pět vozů M 131.2 bylo upraveno na široký rozchod 1524 mm, stejně jako tři vozy řady M 153.5 z výroby. V současnosti můžete vidět v provozu i několik vozidel různých konstrukcí několika výrobců, které však už s motorovými vozy nemají nic společného a jedná se čistě o speciální vozidla.


Motorový vůz M153.038


Motorový vůz řady M232.0


Motorový vůz M250.018


Jednotka M262.101


Motorový vůz M263.003


Motorový vůz M274.002


Motorový vůz M144.009

 

 


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku