M120.2 (M130.001)

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > M120.2 (M130.001)



M120.207 na továrním snímku z Kopřivnice v roce 1928

M130.001

Tatra Kopřivnice v září 1926 poslala nabídku ministerstvu železnic dvou alternativ kolejového autobusu. Zpracování dokumentace provedla automobilka, nikoliv část továrny zabývající se stavbou vagónů. V obou návrzích bylo provedeno jedno stanoviště strojvedoucího u prvního v čele a u druhého nad střechou vozu. Min. železnic však prý telefonicky požadovalo vůz s čelním stanovištěm. Na základě této upravené dokumentace byl v únoru 1927 vyroben vůz M130.001, který se v témže roce zúčastnil soutěže vypsané uvedeným ministerstvem. Byl vytvořen velmi lehký vůz se dvěma stanovišti strojvedoucího. Tím byl vyřešen problém otáčení vozů v obratné stanici (viz řada M120.0, M120.1). Dřevěná oplechovaná skříň spočívala na jednoduchém kovovém rámu. Pohon zajišťoval vodou chlazený benzínový šestiválec typu Tatra T10. Chladič byl umístěn na střeše vozu. Převodová skříň byla se čtyřmi stupni. Reverzace směru byla na nápravě pomocí přesuvného pastorku. K tomuto vozu byl zkonstruován i přípojný vlek o váze pouhých 5200kg a kapacitou 40 míst. Na to, že se jednalo o prototyp, byl vůz poměrně dlouho v provozu. Na jaře 1928 byl v Rakovníku, později v Děčíně. Zajímavostí je, že vůz v roce 1930 prodělal rekonstrukci středního spřáhla na nárazníky se šroubovkou. Ještě před válkou dílny v Nymburce dosadili jiný spalovací motor a změnily systém chlazení. V roce 1945 se nacházel v Kroměříži a zrušen byl 26.8.1946.

M120.2

Protože Tatra s vozem M130.001 zaznamenala poměrně značné úspěchy, objednalo ministerstvo železnic celkem 26 ks řady M120.2 a současně s tím i vozy řady M120.3 také v počtu 26ks. Řada M120.2 se tak stala přímým pokračováním prototypu. Vůz měl stejnou pohonnou jednotku i stanoviště strojvedoucího. Vozy byly vybaveny centrálními spřáhly. Brzdění vozu zajišťovala nožní brzda ovládaná pedálem, kde se brzdící účinek přenášel pomocí lana a kola s rohatkou a západkou. Vzduchová brzda byla soustavy Knorr a vůz měl brzdiče typu MPp (někde označované jako MP). Brzdu ovládal jeden 6´´ brzdový válec. Vozy byly vyrobené v letech 1928 a 1929. Provedení bylo zahrnuto do tří výrobních „sérií“. V průběhu výroby byla trochu změněna i konstrukce vozu – vozy čísel 01-10 měly plnostěnný rám, zatímco vyšší čísla již rám příhradový. V provozu se některé udržely i přes deset let. Mnoho jich bylo upraveno na přípojné, kdy byly dosazeny nárazníky se šroubovkou a průchozí dveře se sklápěcími můstky. Jako přípojné byly rušeny do roku cca 1950.

Stránka našeho motorového vozu M120.206.

Některá technická data

		M130.001 	M120.2
Celková délka 	9 200 mm 	9 300 mm
Rozvor 		4 220 mm 	4220 mm
Průměr kol 	850 mm 		850 mm
váha pr. vozu	7 200 kg 	7 300 kg, (210-226 7500kg)
max. rychlost 	66 km/h 	54 km/h
výkon Tatra 10 	65 k 		65 k
vrtání/zdvih 	90 / 140 mm 	90 / 140 mm
počet sedadel 	32 		32 

Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz / 604 926 620
Kompletní kontakty na vedení spolku
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku