Ministerstvo železnic v letech 1938 až 1941 objednalo u Královopolské továrny (KPS) na stroje a.s. řadu M 284.0 a u ČKD Praha řadu M 284.1. Všechny skříně měla dodat KPS. Od zahájení výroby do zrušení objednávky německou okupantskou správou bylo vyrobeno strojní zařízení pro necelých šest vozů a některé komponenty vozových skříní. Zhotovené součásti a zařízení ČMD zakoupily a uložily do zásobárny náhradních dílů v Nymburce. Po zrušení objednávky měly být vozové skříně dohotoveny jako osobní vagóny. S tímto rozhodnutím ministerstvo dopravy nesouhlasilo a dalo KPS pokyn, aby s dodávkou inkriminovaných osobních vagónů příliš “nespěchala”. Ihned po osvobození ministerstvo dopravy oznámilo výrobcům, že trvá na dodávce všech 14 vozidel, která byla objednána v letech 1938 – 1941. KPS odpověděla, že prvních šest vozů dohotoví do šesti měsíců od dodání materiálu na vozové skříně, neboť původní materiál byl během války použit na jiné účely. Ale dodávky vázly, nebyl materiál, přednost měly nákladní vozy. Do konce roku 1947 byly v KPS 4 motorové vozy M 284.0. V roce 1948 zhotovila strojírna ve třech sériích celkem 8 vozových skříní včetně interiérů pro vozy řady M 284.1. Finální montáž měla proběhnout v ČKD Praha dosazením elektrické výzbroje. Válkou poškozený podnik ČKD Praha však ještě neměl natolik zkonsolidovanou výrobu, aby se mohl zabývat dokončením vozů. A tak byly skříně odstaveny. Podařilo se je dokončit v ČKD v letech 1951-1952. Poslední dva vozy M 284.005 a 006 se podařilo KPS dodat až v roce 1952.
Řady se lišily zejména spalovacími motory a výzbrojí. Řada M284.0 měla po dvou osmiválcových motorů KPS typu Diesel R 8/B, výzbroj byla BBC. Naopak řada M284.1 měla po dvou osmiválcových motorech ČKD typu 8 V 170 DR v provozu nahrazené osvědčenými 12 V 170 DR a elektrickou výzbroj ČKD.
Přibližně po 10 letech byly všechny v osobní dopravě zrušeny. Pro malé
stáří a poměrně dobrý stav vozových skříní, po rozličných úpravách a
přestavbách ukončily svůj život na pomocných vlacích při obnovách tratí či
elektrifikaci železnic. Do dnešních dnů se žádný vůz nedochoval.
Technická data :
M284.001-006 M284.101-108 Výrobce: Královopolská strojírna ČKD Rozvor: 15800 mm 15800 mm Délka přes nárazníky: 23440 mm 23440 mm Počet míst k sezení: 66+7 66+5 Váha obsazeného vozu: 58,1 t 58,3 t Nejvyšší rychlost: 90 km/h 90 km/h Motor - počet válců: 8 8, později 12 - výkon: 418 kW 412 kW / 440 kW - pohonná směs: nafta motorová nafta motorová - chlazení: vodní vodní Přenos výkonu: elektrický BBC elektrický ČKD
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|