Řada 842 ČD (M 273.2)

Hlavní stránka > Atlas motorových vozů > 842

V polovině sedmdesátých let se rozběhl velkorysý program obnovy parku motorových vozů ČSD. Nosnými řadami se měly stát motorové vozy M 152.0 a M 475.0. Zatímco v první případě došlo díky okolnostem na sériovou výrobu v nezvyklém počtu, řada M 475.0 to štěstí neměla (viz příslušná kapitola). Díky okolnostem tak došlo na řadu let k přerušení kontinuity vývoje našich čtyřnápravových motorových vozů. Tato situace však byla neudržitelná a ČSD tedy koncem sedmdesátých let zadaly vývoj nového typu čtyřnápravového motorového vozu s podmínkou využití dostupných a sériově zajistitelných komponentů. Výsledek byl přinejmenším zarážející - projekt předpokládal prakticky sloučení dvou vozů řady 810; v podstatě šlo ale o jediné reálné řešení v tehdejších podmínkách (např. nedostupnost dostatečně výkonného podpodlahového hnacího agregátu tuzemské výroby). Tak spatřil v roce 1982 světlo projekt řady M 273.2. Šlo o motorový vůz se dvěma hnacími agregáty s hydromechanickým přenosem výkonu (opět tedy kombinace automobilového motoru a převodovky) právě s využitím poznatků z realizace motorových vozů řady 810. Jako hnací agregát byl zvolen opět motor LIAZ, tentokrát řady M 1.2B - ML 640 F, hydromechanická převodovka Praga 4 AB 120 a nápravová převodovka shodného typu s řadou 810. Jednalo se o poslední realizovaný projekt VÚKV pro ČD.

Prototypy s označením 842.001 a 842.002 (s mechanismem nuceného radiálního řízení dvojkolí v oblouku) byly vyrobeny v roce 1988 a poté, co se podrobily intenzivnímu zkušebnímu programu, byly ve druhé polovině roku 1989 přiděleny k provoznímu ověření do LD Břeclav, od poloviny roku 1991 absolvovaly zkoušky v LD Šumperk. Zásadní změnu absolvovaly záhy, když se neosvědčily použité převodovky Praga. Proto byly hrazeny převodovkami Allison HTB 741R - na voze 842.002 v roce 1992 a na voze 842.001 o rok později.

Od roku 1993 potom na základě objednávky následovala výroba pětatřicetikusové série.
 

Technická data :
Výrobce Vagónka Studénka (842.001, 842.002)
Moravskoslezská vagónka Studénka (842.003 – 842.037)
Uspořádání dvojkolí (1A)´ (A1)´
Maximální rychlost 100 km/h
Jmenovitý výkon 2 x 212kW
Přenos výkonu hydromechanický
Spalovací motory LIAZ M 1.2 ML 640 F
Hmotnost vystrojeného vozu ve službě 43 t (842.001-002), 46 t (842.003–037)
Délka přes nárazníky 24 700 mm (842.001-002), 25 200 mm (842.003-037)
Vzdálenost otočných čepů 17 300 mm
Rozvor podvozků 2 300 mm
Počet míst k sezení na pevných sedadlech 64
Počet míst k sezení na sklopných sedadlech 16


Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc!

© PSHŽD, zapsaný spolek, Na Staré poště 2865, 530 02 Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
Předseda spolku: motoracek@seznam.cz / 604 926 620
Jednatel a webmaster: jiri@reitmayer.cz / 739 344 485
Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice
Zpět na titulní stránku