V roce 1955 byl zahájen vývoj menšího motorového vozu s
podvozkovým uspořádáním pro místní tratě. Vývoj se ubíral k použití motoru
Tatra 930K a hydraulické tříměničové převodovky. Skříň byla řešena
aerodynamicky s velkými zaoblenými čelními skly. Nejprve byly vyrobeny dva
prototypy M 230.5001 a M 230.5002. S těmi byly zahájeny zkoušky v roce 1959.
Po úspěšných zkouškách došlo k výrobě dalších vozů. Ty už obdržely řadu M
240.0. Celkem jich vyrobila Vagónka Studénka v letech 1963 až 1965 120 kusů.
Zajímavostí u této konstrukce je poprvé využití samonosné skříně vozu. To se
projevilo jistými obtížemi při postupující korozi, kdy byla celá konstrukce
značně zeslabena.
V provozu se osvědčily se střídavým úspěchy a neúspěchy. Hydraulický přenos
totiž vykazoval pomalejší rozjezdy. Jinak pro cestující přinesly značné
pohodlí. Dva oddíly vybavené koženkovými sedadly předčily svou dobu. Pouze v
oddíle nad motorem byl větší hluk. Nejdéle se v provozu udržely v Karlových
Varech a v Popradu. Sporadicky jsou k vidění jednotlivý zástupci řady M 240.0
i dnes. DKV Louny vystavuje každý den jeden stroj na trati ze Všetat do
Mělníka.
DKV Česká Třebová vlastní vůz M 240.089, který je používán jako historické
vozidlo.
Technická data :
Výrobce : Vagónka Studénka
Rozvor : 14930 mm
Délka přes nárazníky : 18500 mm
Počet míst k sezení : 56
Váha obsazeného vozu : 38,0 t
Nejvyšší rychlost : 70 km/h
Motor - počet válců : 12
- výkon : 280 HP
- pohonná směs : nafta motorová
- chlazení : vzduchové
Přenos výkonu : hydraulický
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|