Tatra Kopřivnice vytvořila tuto řadu jako jakousi alternativu k věžákům M130.2. Zatímco pohon byl téměř totožný, podstatnou změnu prodělala skříň vozu. Základní změnou byla koncepce vozu se dvěma samostatnými stanovišti. Byl to posledním typ motorových dvounápravových vozů do konce ČSR. Tatra jich vyrobila celkem 28 a byly vyráběny postupně od května 1938 do února 1942.
Vozy měly skříň o délce 10,3 m a šířka byla 2,6 m, tato byla stále celodřevěné konstrukce s vyztužením ocelovými úhelníky a zvenčí oplechována. Ve voze bylo 36 míst k sedění na dřevěných lavicích třetí vozové třídy. Vůz měl záchod. Pro nástup cestujících sloužily dvě čelní plošiny oddělené přepážkami od oddílu pro cestující, na kterých byly strojvůdcovská stanoviště. Řídící pulty měly uzamykatelné kryty. Na čelech vozu byly i dveře a můstky pro přecházení z vozu do vozu. Vytápění oddílu pro cestující bylo opět řešeno teplem od výfukových plynů z motoru, jak bylo pro Tatru typické. Důvodem pro opuštění věžové konstrukce byly požadavky na zlepšení přehledu strojvedoucího před vozem. K pohonu se použil stejný benzinový motor a čtyřstupňová planetová převodovka jako u řady M130.2. Změna směru jízdy se prováděla v nápravové převodovce.
Vozy byly v provozu až do poloviny 50. let minulého století. Z důvodu masového příchodu řady M131.1 byly rušeny, poslední v březnu 1956.
Technická data :
Výrobce : Tatra Kopřivnice
Rozvor : 6000 mm
Délka přes nárazníky : 11300 mm
Počet míst k sezení : 36
Váha obsazeného vozu : 19,35 t
Nejvyšší rychlost : 60 km/h
Motor - počet válců : 6
- výkon : 120 HP
- pohonná směs : lihobenzinová směs
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : mechanický, 4 stupňová planetová převodovka
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|