V letech 1934 až 1936 byly dodávány motorové vozy řady M
274.0 od Škody Plzeň v celkovém počtu 14 kusů. Výroba byla rozdělena do tří
výrobních sérií. Základem tohoto rychlíkového vozu byl mohutný, stojatý,
naftový šestiválec s přímým vstřikem o průměru válců 230 mm a výkonu 400 HP.
Elektrický přenos výkonu Škody. Ovládání přenosu bylo složité, na druhou
stranu pro strojvedoucího to umožňovala velmi pohodlnou obsluhu pouze jedním
ovládacím prvkem.
Skříň byla aerodynamicky tvarována, což odpovídalo dobovému trendu. Čela byla
zaoblená, tak jako střecha a po stranách byly směrem dolů upraveny plechy s
vybráním pro podvozky. Za předním stanovištěm strojvedoucího byla strojovna,
kde se nacházel naftový motor, trakční dynamo a ovládací zařízení. Ke
strojovně byl za přepážkou přidán zavazadlový oddíl. Za ním následovala
toaleta s předsíňkou. Oddíl pro cestující byl velkoprostorový se sedadly 2 +
2. Odpružení podvozků bylo dvojité.
Tyto motorové vozy byly nejelegantnější z celé řady "Modrých šípů". U
strojvedoucích byly oblíbeny pro svoji jednoduchost a spolehlivost. Uspořádání
motoru a dynama umožňovalo dobrou přístupnost při opravách. V osobní dopravě
dosloužily až v roce 1959. Některé z nich byly rekonstruovány na opravářské
pro opravy trakčního vedení. Takto dojezdily až v roce 1973. Z několika
dochovaných vraků se podařilo v depu Vrůtky v roce 1997 renovovat vůz M
274.004 a je jediným dochovaným provozním exponátem z této úspěšné řady.
Technická data :
Výrobce : Škoda Plzeň
Rozvor : 16140 mm
Délka přes nárazníky : 20500 mm
Počet míst k sezení : 56
Váha obsazeného vozu : 55,98 t
Nejvyšší rychlost : 110 km/h
Motor - počet válců : 6
- výkon : 400 HP
- pohonná směs : nafta motorová
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : elektrický
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|