Okolo roku 1924-1925 Tatra Kopřivnice začala uvažovat o vlastní konstrukci motorových vozů. Na počátku tohoto roku vyslala dva pracovníky na návštěvu firem v Německu (AEG, NAG, Westinghause). Ještě v červnu téhož roku Tatra nabídla Ministerstvu železnic čtyřnápravový vůz. Tento vůz byl poháněn dvěma šestiválcovými motory a mechanickými převodovkami. Oboje byly ještě výrobky NAG Berlin. Bylo to z prostého důvodu, neboť Tatra ještě v té době takto výkonný motor neměla ve svém výrobním programu a pro krátkou dobu realizace nebylo možné nový motor vyvinout. Skříň byla celokovová a samonosná. Vůz měl být předán do konce roku 1925, jenže to se jaksi nepovedlo, a proto byl termín prodloužen a vůz 2.8.1926 předán ČSD. Je zajímavé, že vůz měl ovládání převodovek pneumatické a byla zde rovněž zkoušena kotoučová brzda. V rámci provozu bylo ověřeno, že podobný typ vozu je pro místní tratě nevhodný. Vůz v rámci předváděcích jízd jezdil na trati Ostrov n.O. – Jáchymov. Byl přidělen do plzeňského ředitelství, kde sloužil v rychlíkové dopravě, např. mezi Mariánskými lázněmi a Karlovy Vary. V roce 1938 je již odstaven v dílnách v Nymburce a během roku 1941 přestavěn na školní vůz. Jako školní údajně dosloužil v 60. letech. Byl to nejstarší motorový vůz z Kopřivnice.
Technická data :
Výrobce Tatra Kopřivnice Počet vyrobených vozidel/rok 1/1925 Vzdálenost otočných čepů 13400 mm Rozvor podvozku 2440 mm Délka přes nárazníky 18850 mm Počet míst k sezení 74 Váha obsazeného vozu 42100kg Nejvyšší rychlost 65 km/h Motor (2x) počet válců 6 výkon 75 KS pohonná směs benzin, benzol, dynalkol chlazení vodní Přenos výkonu mechanický
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|