Na konci roku 1945 byl dán návrh na konstrukci jednoduchého
motorového vozu s mechanickým přenosem výkonu, který by sjednotil roztříštěný
park vozů předválečných. Konstrukce se ujala Tatra Kopřivnice. Postupně se
narodil legendární vůz M 131.1, řečený Hurvínek. Základem byl naftový motor
Tatra T 301, který vycházel z již používaného motoru T 111, který se vyráběl
již od roku 1942. Za převod byla zvolena čtyřstupňová plně synchronizovaná
převodovka Mylius (původně patent fy Mylius getribe Berlin 1936). Konstrukce
skříně byla celokovová s osmiúhelníkovým uspořádáním. Nástupní prostory byly
na představcích, kde také se nacházela stanoviště strojvedoucího. Oddíl pro
cestující byl jeden o uspořádání lavic 1 + 4. První vůz vyjel na trať v létě
1948. Roku 1949 Kopřivnice předala výrobu do Studénky. Ve dvou základních
sériích s drobnými odlišnostmi bylo celkem vyrobeno 549 vozů. Výroba byla
ukončena roku 1956.
Tyto nenáročné vozy po počátečních obtížích prakticky zaplavily celé území ČSR.
V roce 1948 byly ještě dva dodány soukromým drahám. To však dlouho nevydrželo…
V provozu byly doslova od Šumavy k Tatrám a vozily nejen osobní vlaky na
lokálkách, ale také rychlíky. Dnes je téměř neuvěřitelné, že rychlík mezi
Plzní a Chebem byl vožen právě touto řadou. Také prošly celou řadou
rekonstrukcí. Z pravidelného provozu byly stahovány v letech 1981 až 1983. Do
dnešních dnů se dochovalo cca 10 strojů v provozním stavu. V Pardubicích jsou
na příležitostných vlacích k vidění hned dva zástupci.
Technická data :
Výrobce : Tatra Kopřivnice / Vagónka Studénka
Rozvor : 6500 mm
Délka přes nárazníky : 12100 mm
Počet míst k sezení : 48
Váha obsazeného vozu : 20,9 t
Nejvyšší rychlost : 60 km/h
Motor - počet válců : 12
- výkon : 155 HP
- pohonná směs : nafta motorová
- chlazení : vzduchové
Přenos výkonu : mechanický
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|