Na konci 20. let se řešil problém s rychlou dopravou novin do Prahy a dalších měst. Svaz nakladatelů v Praze pro tyto účely používal nejprve drezíny najaté od ČSD, později zakoupil vlastní, M140.001. V roce 1925 ji vyrobila Tatra Kopřivnice jako nákladní drezínu určenou právě pro rychlou dopravu novin. Naproti tomu M140.002 v roce 1926 zakoupilo v Kopřivnici nakladatelství Lidové noviny. Nejednalo se však ještě o motorové vozy, ale pořád to byla drezína. Stejně tak jako M140.201 vyrobená v Královopolské strojírně v roce 1928. Z osobních drezín označených jako motorové vozy můžeme jmenovat třeba M170.0.
Řada už nákladních motorových M140.1 vznikla v roce 1928 a byla vyrobena ve 3 kusech. Opět byla vozidla určena k dopravě novin. Jednalo se o malý nákladní vůz vylehčené stavby, do kterého byl zabudován motor a věžové stanoviště strojvedoucího. Pro pohon byl požit obdobný agregát, jako u řady M 120.3. Jezdily zejména na tratích: Praha - Lužná, Přerov - Brno, Praha - Tábor, či Praha - Mladá Boleslav. Nicméně už od poloviny 30. let nebyly využívány pravidelně a tento způsob přepravy byl již nevyhovující. Odstaveny byly postupně od roku 1939. V roce 1941 byl zrušen poslední.
M 140.1 Výrobce: Tatra Kopřivnice Rozvor: 3520 mm Délka přes nárazníky: 5800 mm Počet míst k sezení: 0 Váha obsazeného vozu: 12,9 t Nejvyšší rychlost: 70 km/h Motor - počet válců: 6 - výkon: 65 HP - pohonná směs: lihobenzinová - chlazení: vodní vodní Přenos výkonu: mechanický - počet převodů 4/4
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|