V roce 1930 zahájila vývoj motorového vozu Škoda Plzeň.
Jednalo se o zcela odlišnou konstrukci od Tatry. tato koncepce se užívá v
podstatě dodnes. Řada M 130.1 byla vyráběna v letech 1932 až 1942. Celkem bylo
vyrobeno 113 vozů ve dvou typových sériích.
Motor byl řadový šestiválec na benzinovou směs, chlazený vodou. Skříň u
prvních 60 vozů byla s příhradovým rámem a středním vstupem. Druhá série již
měla uspořádání s dveřmi na představcích. Mechanický přenos Škoda spočíval v
použití automobilní převodovky s posuvnými koly. Prvních 25 vozů mělo
reverzaci v převodovce. Ostatní již na nápravě.
V provozu se osvědčovaly velmi dobře. Oproti věžákům byly méně oblíbeny pro
složitější obsluhu. Např. od roku 1933 nahradily osobní dopravu na ozubnicové
trati na Slovensku z Tisovce do Pohronskej Polhory. Zde je stoupání až 50
promile. V provozu přečkaly i válečná léta, kdy byly některé upraveny na
dřevoplyn.
Pro nedostatek motorových vozů po roce 1945 bylo 10 vozidel remotorizováno.
Použit byl vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra T 301, který byl železniční
obdobou motoru T111. Takto upravené vozy se udržely poměrně dlouho v provozu.
Benzínové byly vyřazovány postupně do roku 1959 a rekonstruované dojezdily až
v roce 1962 v Kralupech nad Vltavou.
Technická data :
Výrobce : Škoda Plzeň
Rozvor : 5600 mm
Délka přes nárazníky : 11050 mm
Počet míst k sezení : 38
Váha obsazeného vozu : 17,5 t
Nejvyšší rychlost : 65 km/h
Motor - počet válců : 6
- výkon : 120 HP
- pohonná směs : lihobenzinová
- chlazení : vodní
Přenos výkonu : mechanický
Na fotce je strojvůdce Simandl v žst.Strakonice
Máte nás rádi? Nakupujte na svých oblíbených e-shopech přes GIVT.cz. Část z vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí to nic navíc! |
|
© PSHŽD, Na Staré poště 2865, 530 02
Pardubice, e-mail: pshzd@email.cz
/ 604 926 620 Kompletní kontakty na vedení spolku Stránka Musea na Facebooku: www.facebook.com/museum.rosice Zpět na titulní stránku |
|
|